Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad heter den här växten?! :-)
          Sonny
          Inlägg 11-09-2008, 02:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem nr: 14 039

Bifogad fil  IMG_1521.JPG ( 28.34k ) Antal nedladdningar: 50

Hej! biggrin.gif

Blev så glad då jag av en slump bara råkade se en bild på nätet där en växt som påminner om min barndom fanns med.

Jag vet att den här växten är ganska så vanligt och mina mor-föräldrar hade alltid såna här hemma. Idag verkar de inte vara lika vanliga i hemmen som på 70-talet smile.gif men... smile.gif om jag bara visste vad den heter, så skall jag skaffa en bums.

Blir kanonglad om någon ser på bilden vad växten heter (eller påminner om för växt).
          Jag kommer vara dig evigt tacksam för ditt svar, tro mig. smile.gif

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_1521.JPG ( 28.34k ) Antal nedladdningar: 31

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sonny
          Inlägg 16-09-2008, 10:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem nr: 14 039

haha giggle.gif Ja, tråden svängde visst hit och dit, bort från Pelargoner och Rosengeranium till solrosor och tvestjärtar istället. smile.gif Bra att du rätade upp den igen. yes.gif

Kollade som snabbast på Rockdala nu; var ett riktigt bra tips! Har du handlat där själv något och har erfarenhet av vad de brukar skicka..? Om man t ex skulle beställa ett paket? smile.gif

Jag brukar köra allt möjligt i en enda stor blandning tongue.gif och inte enbart just Pelargoner men lyckas jag driva upp de här sticklingarna med Rosengeranium (som borde komma imorgon med posten) så hade jag tänkt ta ytterligare sticklingar på den plantan och använda även till balkongen nästa år - hade varit fantastiskt skoj...

Apropå Pelargoner... Jag har faktiskt en röd sort varenda sommar, just för att den hör sommaren till för mig och väldigt många andra, fast jag har aldrig sett vad den egentligen heter. Det är en illröd, "uttjatad" (enligt många) sort med riktigt stora fina blommor.... ja, du vet säkert vilken jag menar... Är verkligen sommar för mig. Aldrig vetat vad den heter och den tycks säljas i olika sorter (med skillnader i livsbärighet!!).

Nu i somras köpte jag (som vanligt) röda pelargonplantor men de var inte alls lika glada och villiga att växa till sig som sorten året dessförinnan. Den sorten jag lyckades bäst med och som var så imponerande växtkraftig och vacker i färg (blomvillig som tusan) det var en sort som hade ett snyggt, nästan svagt melerat mönster på bladen. Skiftade från gröna till lite mörkgröna med fläckvisa, svagt, nästan silverfärgade partier på bladen (var snyggt).
          -En rejäl sort som inte var så "tunn" i växtsättet, såsom t ex den jag haft i nu i sommar (trodde inte det var så stor skillnad på röda pelargoner från stormarknader smile.gif ).

Det roliga var att den fina sorten förra sommaren såldes ut för 5.- spänn plantan (de hade så många småplantor kvar... och det förstår jag nu, så bra som de växte upp, bara från pytteplantor) - medans de jag köpte nu i somras gick på 25.- spänn planta; knappt vuxit någonting och ändå såldes dubbelt så stora.
          -Nej, det var inte så roligt förresten - en väldig skillnad både i pris och växtsätt smile.gif bara konstatera att man blev lite blåst på konfekten den här gången... Därför skulle jag faktiskt hellre t.om beställa den andra kanonsorten via nätet, så man är försäkrad om att ha hittat rätt sort redan innan sommaren kommit. Om den går att hitta och känna igen på t ex bladen.

Men jag skall titta ögna igenom röda pelargonsorter på nätet tills nästa vår och försöka hitta den "riktiga" sorten igen, för den var... ja, bara så kanonbra... smile.gif Tycker helt enkelt väldigt mycket om växter som gillar att växa i sig själva.
          -Bra jord, sol/skugga, lite vatten och blomstra växtnäring och et voila - en djungel. smile.gif

Börjar inse vikten av att man skall lära sig (eller i alla fall spara) namnen på de sorter man lyckas bäst med. En djungel av olika namn och sorter - och ändå ser de så lika ut där de står i rullvagn på stormarknaden... smile.gif Hmm...

Citera

Inlägg i den här tråden
          Sonny   Vad heter den här växten?! :-)   11-09-2008, 02:04
          flower   Kan det kanske vara doftpelargonen Dr Westerlund   11-09-2008, 05:01
          Aqvakul   http://www.odla.nu/krukvaxter/images/bilder/pelarg...   11-09-2008, 07:58
          Red Top   Visst är det Dr Westerlunds hälsoblomma! Egent...   11-09-2008, 09:08
          Sonny   Ja.... :smiley_small_hug: Oj oj oj... Om ni bar...   11-09-2008, 15:10
          Red Top   Hej Sonny! De är inte så vanligt förekommande ...   11-09-2008, 18:55
          blomkronan   Jag har inte prövat men jag har en ide. Jag tänkt...   11-09-2008, 20:14
          Sonny   Hej! :) Ja; idag var det verkligen synd att ...   11-09-2008, 20:57
          Red Top   Hej! :) Ja; idag var det verkligen synd att ...   11-09-2008, 21:58
          Christoffer   Här i Göteborg har man kunnat köpa plantor av den ...   13-09-2008, 20:34
          Sonny   Hej Christoffer! :) Tipset var uppskattat...   14-09-2008, 05:41
          blomkronan   Vilket bra tips att plantera solros i kruka, jag s...   14-09-2008, 06:11
          Sonny   Hej Mari! :) Men vad roligt! :) Vad glad...   14-09-2008, 06:27
          evaisa   Eller kom hem till mej i Västra frölunda och hämta...   14-09-2008, 18:54
          blomkronan   Eller kom hem till mej i Västra frölunda och hämta...   14-09-2008, 19:12
          blomkronan   Eller kom hem till mej i Västra frölunda och hämta...   14-09-2008, 19:19
          evaisa   Fniss...... Jo jag skrev ju om dr westerlund.......   14-09-2008, 20:08
          Sonny   Hej igen :) Här kommer utlovad bild på solros ...   14-09-2008, 20:18
          blomkronan   Svart... nja det är nog bara kvällsljuset i hop me...   14-09-2008, 22:44
          Sussie F-Flower   Svart... nja det är nog bara kvällsljuset i hop me...   14-09-2008, 22:54
          blomkronan   Jäkla tvestjärtar! Dom bara förstör och förstö...   14-09-2008, 23:04
          blomkronan   Här äe min vinröda rabatt upp äten av tveskjärt :...   14-09-2008, 22:50
          Sonny   Vinröd solros kanske är skitsnyggt i verkligheten...   15-09-2008, 21:51
          Chamomille   Återgår till doftpelargoner :giggle: . Har du kol...   16-09-2008, 07:00
          Red Top   haha giggle.gif Ja, tråden svängde visst hit och d...   18-09-2008, 15:56
          Chamomille   Jo, jag har beställt därifrån. De kommer som små r...   16-09-2008, 11:37
          Sonny   Hej Red Top! :-9 De är beställda och betalda...   18-09-2008, 16:36
          Red Top   Hej Sonny! Mina växer året om, men på vintern ...   18-09-2008, 18:43
          Sonny   :flirting: ...ja, det återstår att se hur det går...   18-09-2008, 22:33
          Sonny   Dr Westerlund i kuvös! Skott med Dr Westerlun...   24-09-2008, 14:25
          Red Top   Hej Sonny! Skotten ser verkligen jättefina ut....   26-09-2008, 10:20
          Sonny   Hallå Red Top! :-) Tackar... :-) Och TACK fö...   29-09-2008, 16:39

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 07:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon