Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vacker vit ros - behöver tips, Claire Austin?
          Thé
          Inlägg 15-09-2008, 14:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Allmänt tycker jag att det finns färre vita rosor än i andra färger, och jag skulle behöva tips på en vacker vit ros som blir max 120 cm och som jag skulle kunna sätta en liten grupp av. Jag har funderingar kring Claire Austin, är det någon som har närmare kunskap om den? Det verkar vara en myskroshybrid och jag tänkte mig i och för sig inte något som ser ut som en myskros, har redan ratat Prosperity som jag annars tyckte var en av de finaste, men vill inte ha mer mysk i närheten av Ghislaine de Féligonde. Tror dessutom att den blev lite stor.

Jag har noterat Kajsas polyanthafavorit från Poulsen (kommer inte ihåg namnet), men det var något med den, kanske tyckte jag inte att den såg tillräckligt romantisk ut? Karen Blixen går bort, den är för stel, Memory såg jag på Fredriksdal och den verkade mycket svårflirtad, alla exemplaren bestod av några få pinnar som blommade med var sin blomma.

Hmm, det står lite still, jag vet att jag har letat och inte hittat något. Den ska helst blomma om, tycker jag. Finns det några vita Portlandrosor?

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Kajsa
          Inlägg 16-09-2008, 16:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Jo det var nog Katharina Zeimet du tänkte på men bor man i Skåne borde man kunna ta något annat, den rosen är väl mer för oss med lite kallare klimat zon 5 ros, det är annars en toppenros, kan bli 1.20 hög har jag sett här.

Whinchester Cathedral, Austinros ca 1.20 x 1.20 kan få en rosa strimma i kronbladen och just det är fint.

Karen Blixen, har två ex som hängt med länge nu men skulle säkert gilla Skåne mera. Flott ros som växer rakt, stelt, 1 m eller mer, svag doft. Tehybrid så den är pjoskig med bra jord.

Macy´s Pride har lite gult i knoppar men är mest vit. Helt frisk vad jag sett två somrar, en ny ros från USA, Easy Elegance ros och rotäkta, blir ca 1.20. En stooor favorit, blir som en högre rabattros, finns hos Hortogreens.

Hebe´s Lip, en Damascena ros och blommar en ggn. Kryddig doft, blir en buske ca 1.20 och lika bred, får nypon. En annan vit är Leda du hittar den i album/Damascena rosor.

Aspirin Rose är fin med aningens lite rosa i mitten, blir ca 1 m eller högre, frisk.
          En annan mycket frisk ros är Lions Rose/vit, finns i mitt album/Floribunda rosor

La Paloma, ska vara en zon 4 ros men den är ganska klen här. Doftar lite, ca 80 cm. Passar bättre i din zon.

Jag köpte Claire Austin av Flora Linnea i våras, den blev ganska rosa och jag är osäker om jag fick rätt ros ? Den har nya knoppar nu så jag väntar på att ta nya bilder. Det är ingen myskros utan en rabattros ca 1 m.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 21:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon