CITAT (Cilla @ 04-09-2008, 01:52)

Har ni med unga träd kollat årets tillväxt? Träden har slutat växa nu (de flesta för flera veckor sedan).
Jag prang precis ut och mätte lite på trädet nyfiken som jag är! Det är ett Gravensteiner på A2 som nu stått i backen i tre år (planterat 2005). Höjden är nu 3,1m (jisses vad det har dragit iväg!) och bredden på det bredaste stället 1,5m. Jag kollade tillväxten på de nedre grenarna som nu är underst efter uppstamningen som är avslutad och den ligger på 50cm i år verkar det som! Diametern på stammen är ca 5cm någon decimeter över marken. Dom understa grenarna utgår från stammen på 1,6m höjd, tror det är lagom??
Det känns som om trädet tagit fart i år. Det kan kanske ha samband med uppstamningen? Tidigare har jag inte beskärt någonting men i år kapade jag två grenar nedtill i våras och en till i juli efter tips från Cilla. Förra månaden tog jag bort en topp eftersom det verkade bli två toppar. Nu ser den riktigt fin ut med frodiga och kraftiga blad. Den har varit angripen av bladlöss som myrorna släpar upp men den verkar klara det också trots att flera blad skrynklades ihop i somras. Stödvattnade ordentligt när det var som varmast. Det kom inga blommor i år.
Vore kul med besked om detta är normal tillväxt!
Redigerat av Digger: 17-09-2008, 18:07