CITAT (Cilla @ 07-08-2007, 09:03)

Också jag, som med mina egna träd ibland kan vara lite slarvig, vattnade igår och hela natten fick spridare stå på... När man jobbar med träd blir det inte tårta på tårta men träd på träd och man blir inte alltid ett gott exempel i den egna trädgården. ;-)
Jag komemr inte ihåg hela processen kring varför torra träd ofta dör strax efter knoppsprickning, även om den våren är blöt. Men generellt är det så att torka tar reservenergier, och kommer torkan på sensommaren tas energierna förstås då och då blir det mindre till det som kräver MYCKET energi, närmligen knoppsprickning våren därpå.
Träd har en enorm förmåga att lagra energi, det är den som används när träd tas ned eller faller och kommer upp som stubb- elelr rotskott, och det är den som används när träd blivit stympade elelr för hårt kapade och måste skicka vattenskott. Bara till knoppsprickning av befintliga knoppar går mängder av energi, och träd som måste utveckla gren först, knoppar sedan och sedan knoppsprickning får naturlitgvis använda ännu mer av sina reserver. Det är också möjligheten att lagra energi som gör att häggarna kan klara sig vissa år när de bara får ha blad en kort tid innan häggspinnmalen tar dem.
Träd som är vuxna och står i god jord har enorma resurser att klara problem såsom djur som äter upp deras blad, torka som kommer, stormar som bryter av deras grenar mm. Men när de drabbats så har de till nästa gång lite mindre kapacitet. Likadant med träd som kapas och beskärs varje år så att det får vattenskott. Om de inte får behålla vattenskotten under en eller några säsonger innan man gallrar så är man där igen och tar ytterligare reserver, och stressar trädet att återigen skicka nödskott.
jag funderade fram och tillbaka !! jag själv vattnar aldrig växterna på hösten även efter torra höstar eller torra sommar . ingen har dött vid lövsprickningen av mina växter däremot långt efter lövsprickningen har nyplanterat dött om dom inte fått vatten . dels suger ju inte växtena åt sig vatten om det är för svalt . och jag har en torrjord . vattnar man för mycket kan det ju även vara en nackdel för känsliga växter som vill ha det torrt innan första frosten kommer .
men när växterna får nya blad , så börjar det väl med att växten suger upp vatten och ''sedan'' får nya blad . regn är det ofta gott om på våren och då borde den inte ha någon brist på vatten då den helt enkelt kan skaffa nytt ,, det var en vår som var torr då märkte jag att en del buskar fick bladen senare när det började regna och var liksom i vila lite längre . ett träd som är i torka får höstfärger och tappar bladen och överlever oftast på så viss . och under vintern har väl trädet inget vatten i grenar för då skulle det väl frysa i sönder ?
sedan är det ju skillnad hur väl etablerad plantan är .
Redigerat av flaxss: 17-09-2008, 18:28