CITAT (Bassam @ 18-09-2008, 00:47)

jag ska bjöda naturliga medel till dig:
Den aktiva substansen i Insekt Effekt är ett naturligt extrakt från Chrysantemum-plantan, ett så kallat naturligt pyrethrum. Pyrethrum är verksam mot ett brett spektra av skadliga insekter. Det verkar omedelbart och medlet bryts ner inom 24 timmar.
Då medlet är bredverkande och både nyttodjur och skadedjur dör, bör det användas med eftertanke. Om du exempelvis har satt ut spinnrovkvalster eller bladlusgallmyggor i växthuset, bör du inte använda medlet, då dessa också givetvis dör.
Då medlet bryts ner så snabbt som på 24 timmar, kan man om det är ett mycket kraftigt angrepp spruta mot exempelvis bladlöss, trips och ”vita flygare” innan utsättning av nyttodjur. Nyttodjuren kan läggas i kyl till 1-2 dagar efter behandlingen och därefter sättas ut.
Medlet bör ses som en "nödbroms", vid tillfällen då nyttodjur inte kan fås, eller i perioder då de inte verkar tillräckligt bra t.ex. i växthuset om temperaturen understiger 15 grader C.
Tack så mycket detta ska jag lägga på minnet och använda till våren jag har inga nyttodjur så för mig är det inga problem.