Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur ska jag kapa den här grenen?
          Thé
          Inlägg 19-09-2008, 07:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Jag har läst i beskärningsboken om hur man kapar grenar, men på bilderna i boken sticker de ut från stammen. Grenen jag vill ta bort är liksom en del av stammen.

Grenen till vänster:
          Bifogad fil  Gren1.jpg ( 162.29k ) Antal nedladdningar: 52

Så här ser det ut vid stammen (bry er inte om katten):
          Bifogad fil  Gren2.jpg ( 124.27k ) Antal nedladdningar: 34

Blir jag tvungen att kapa den högre upp? Den ser ut att redan ha blivit avsågad där en gång:
          Bifogad fil  Gren3.jpg ( 118.59k ) Antal nedladdningar: 32

Ska jag i så fall kapa så här?
          Bifogad fil  Gren4.jpg ( 118.63k ) Antal nedladdningar: 57

Eller ska jag kapa mer lodrätt?

Tacksam för svar!

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 19-09-2008, 12:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Detta är hagtorn?
          ett snitt oavsett exakt var du lägger det som detta kommer inte att valla över och därmed förkortas trädets livslängd. Brukar vara den sista utvägen man söker om man måste lösa ett problem med utrymme eller annat. ofta kan man lätta i yttre, yngre ved, och lösa det problem som uppstått.

Men om du måste kapa grenen så är det till en början en fördel att göra det ungefär som i andra alternativet i bild. Så kan du ha det under ett antal år och sedan såga av hela grenen senare, särskilt om den lilla bladmassa som antagligen finns på grenarna du spar inte kan underhålla den grova kvarlämnade grenen.

Det ser ut som att du kan lägga snittet lite närmre grenarna som växer innanför, och dessutom aningen mer sluttande. Men man måste se från alla håll för att avgöra exakt. Det blri inte fel om du lägger snittet som du ritat, om du ser övervallningstendenser om ett eller två år kan du alltid eftersnitta. Det är bättre att skära för långt ut och kunna eftersnitta än att skära för långt in.

Om du skulle ta bort grenen som i alternativ 1 så får du tänka som med grenbarkåsarna. Dvs som om det suttit en sådan mellan den högra och vänstra grenen. Där den slutar gå ut vinkelrätt mot grenen du ska ta av och sedan lägga snittet från grenklykan (en liten bit ut) och ned. Jag har det i tekcning på en av mina sajter om snitt från www.tradvardskolan.se och sedan vidare på snittläggning.

Metoden är sedan att du lägger ett snitt i underkant av den gren du ska kapa, en bra bit utanför där slutsnittet ska ligga. Någon dm utanför sågar du sedan ovanifrån av grenen. Den fläks då ned mot snittet du lagt i underkant. Därefter lägger du det slutliga snittet. Finns på bild på mina sidor om snittläggning.

Redigerat av Cilla: 19-09-2008, 12:07

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 21:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon