CITAT (Cilla @ 19-09-2008, 13:27)

På Gravensteiner tycker jag att 1,6 meter till lägsta krongrenarna är lite lågt, men det beror mycket på hur de är vinklade och vad platsen tål i form av grenverk som böjer sig ned så att man inte kan gå under.
Du har säkert rätt! Ok, då får jag planera en uppstamning även nästa år, tar väl två grenar på våren och en i JAS precis som i år. Trädet står väldigt soligt, i princip hela dagen. Ja, jag vill kunna gå under trädet utan att behöva ducka så kanske ska det upp 1-2 decimeter till då. Det känns lite synd att kapa så kraftiga grenar, dom undre är dom kraftigaste nu men bättre nu än senare när dom är ännu tjockare!
Har gröngödsel som växer i en stor cirkel runt stammen, det är riktigt fina blommor som drar till sig massor av humlor. Ska försöka hitta något att smeta på stammen för att förhindra myrorna att krypa upp, finns något tips på den fronten? Det är riktigt roligt med träd, speciellt när man ser hur dom växer och har sig. Min Pinje som också är tre år börjar få en del riktigt långa barr på vissa grenar, tidigare har de mest varit som tallbarr. Den är nästan självlysande grön! Ska bli kul att följa.