CITAT (Anders zon 1 @ 17-09-2008, 00:37)

Håller med Cilla om att nr 1 är någon sort rönn. Jag skulle tippa på att det är en helt vanlig svensk rönn och inget exotiskt.
Nr 2 är säkerligen någon sorts Prunus. Bladen ser ut som hägg i formen och deras röda färg och de rosa blommorna gör att jag är tämligen säker på att det är blodhägg (Prunus padus 'Colorata'). Kolla länken:
http://images.google.se/images?sourceid=na...sa=N&tab=wiHägg är ju ett träd eller en stor buske och min erfarenhet är att den sällan blir fin om man klipper den. Snarare riskerar den att bli ännu risigare - särskilt om det är ett större exemplar. Klipper man den regelbundet blommar den dessutom dåligt eller inte alls. Ditt exemplar verkar dock ännu vara ganska litet så en försiktig och genomtänkt beskärning i uppbyggnadsfasen skulle kanske kunna få den att växa finare och grena sig bättre. Fast jag tror att huvudproblemet är att den är felplacerad. Det är ju lite svårt att se hur den är placerad utifrån bilden men den förefaller att stå alldeles för trångt och kanske även för mörkt. Om du vill ha den kvar så skulle den nog behöva flyttas eller få mer utrymme genom att det som ser ut som en rönn bredvid tas bort. Cilla har kanske mer tips om vad du kan göra?
Aha! Prunus padus Colorata är det absolut, det ser jag på bilderna. Dessutom läser jag att den ska stå i full sol - inte så konstigt då att den inte trivs längst in i woodlandet (förra ägarna som planterade den). Det som står bredvid är en rönnspirea.
Cilla: Andra buskar har blivit redigt stora så det är nog inte så grund jord som det ser ut. Rönnspireorna och hasselbuskarna är kraftfulla.