CITAT (Annica J @ 21-09-2008, 09:14)

Hejsan!
Men alla vet ju att cocker spaniel ÄR en ras som man inte rekommenderar till ovana och barnfamiljer, likaså dalmatiner som är en mycket svår och ganska lömsk hundras.
Vad som bekymmrar mig med alla som förespråkar Rottweiler och andra hundar är att de så gärna framhäver vilka fantastiska hundar dessa är, så fina och lugna och kelar med bebisar och annat snack och resultatet av det blir att unga Fina och hennes familj springer iväg och skaffar en sådan för att de har hört att de är världens bästa barnhundar. Vad Fina glömmer bort är att hon kanske inte är lämpad att hantera just den ras hon väljer, för olika raser kräver olika typer av ledare och träning.
Vad är det för människor överhuvudtaget som låter sina hundar, oavsett ras eller storlek ligga och "kela" med sina bebisar??? Jag blir bara förbannad när jag hör sådant, det är större risk att hunden får ett spel och biter ihjäl bebisen, oavsett ras eller storlek eller grad av tidigare pålitlighet än att bebisen skulle bita ihjäl hunden, eller hur? Vad är det för måttstock på hundars pålitlighet?
Skaffar man hund för att barnen ska ha något att kela med, eller skaffar man hund för att man har ett genuint hundintresse och tänker använda den till något?
Vill man ha en sällskapshund så skaffar man en utpräglad sällskapshund som nöjer sig med att ligga i knät och vara med familjen.
Vill man jaga skaffar man en jakthund, och om man tror att den ska nöja sig med att vara sällskapshund så är man helt ute och cyklar, likaså när det gäller andra arbetande raser.
Om man inbillar sig att man kan använda en skarp rottweiler enbart till att kela med och gå på promenader med så får man tänka om - de vill använda huvudet och måste få tänka sig trötta.
En utpräglad vallhund måst aktiveras på ett sätt så att den får utlopp för sina egenskaper.
Listan kan göras lång och min fråga återstår - varför vill man ha just en kamphundsras, varför vill man att raserna ska finnas kvar och vad använder man dem till?
Rottweiler har jag haft själv och kan lätt svara för vad man kan åstadkomma med en sådan hund, utan att blanda in allt mesigt tjafs om hur barnkära de är, för barnkärhet kommer inte med rasstandarden.
Ni andra som har de andra raserna kan väl fylla i egenskaperna och användningsområdena för era hundar? Eller är det svårt?