CITAT (AnnikaT @ 13-09-2008, 20:21)

Hej, hej!
Har nästan fått ut alla mina krukor och slängt det mesta på komposten... (Ja, det går inte så fort när man har tre småbarn, varav en är 2 månader ;-) Det var frost i natt och mitt växthus är inte isolerat så jag tyckte det var lika bra att ge upp - några små gröna tomater har jag tagit in (efter tips i detta forum! :-) Hoppas att de ska mogna på fönsterbrädan i stället.
Nu är frågan - eftersom detta är min första säsong med växthus - vad gör jag sen? Jag har förstått att man ska tvätta växthuset, men med vad? (Jag har både glas och plast)
Om man har automatiska fönsteröppnare, behöver man göra nåt med dem inför vintern? Vad händer om det blir en vacker vårdag och det fortfarande ligger snö på taket? Går de inte sönder då?
/AnnikaT
Hej Annika
Jag har automatisk fönsteröppnare, bor i zon 6-7, kan bli en hel del kyla här på vintern (minus30-35 grader), men vi monterar inte bort fönsteröppnarna, och det har gått jättebra, vi håller efter snötyngden på växthustaket så att om det blir fint någon dag på vårvintern så tinar den lilla snö som finns på taket bort om det blir varmt i växthuset. Sedan till din fundering om att tvätta växthuset. Det har jag gjort på våren med såpavatten, jag sprayar på två delar såpa och 4 delar vatten, och torkar sedan, blir väldigt fräscht.
Lycka till!