Jag bor i Norrbotten, zon 6. Jag är helt inne på lövetanns linje, vad gäller fönsteröppnarna. Jag kan till och med toppa med att säga att hos mig är det -40 minst 1 vecka varje vinter.
Mina fönsteröppnare är från Jula, innehåller olja (påminner mig om stötdämpare) och har suttit i mitt växthus sen 2005.
Fönsteröppnarna gör jag ingenting åt, men jag sopar av snön från växthuset några gånger per vinter, inte för fönsteröppnarnas skull, utan för att jag är rädd att stålkonstruktionen i växthuset inte tål snötyngden.
Kom bara ihåg att INTE låsa igen fönsterluckorna!!
Mina börjar glänta lite i mitten av mars, då är det säkert -20 på nätterna, men uppemot +30 i växthuset, om solen ligger på. Jag lovar dig att taket är helt torrt då.
Och ja, på förpackningen till mina fönsteröppnare står det att jag ska ta in dem i värmen under vintern....
Vad gäller att städa ur växthuset gör jag ingenting på hösten. Nu har jag ett växthus med golv, jag odlar bara i krukor där. På vintern använder jag växthuset som övervintringsplats för stora blomkrukor. Städar och skurar gör jag på våren.
Jag inbillar mig att -40 en vecka eller så, tar död på det mesta i äckel-päckel-väg