Idag upptäckte jag till min stora förtvivlan att det fullkomligt kryllade av bladlöss på min physalis. Den har släppt en del blad, men det trodde jag hade med säsongen att göra, men nu inser jag att det fanns en faktor till med i spelet.
Plantan bars in i badrummet illa kvickt och fick sig en kalldusch. När jag bär ut plantan igen ser jag att det faktiskt finns ett gäng nyckelpigor på den också (varav två fick räddas från badkaret och bars tillbaka till plantan), dessa är ju uppskattade, men jag undrar nu vilka vägar jag kan gå.
Jag har ju tänkt försöka övervintra den inomhus i rumstemperatur med tillskottsbelysning. Den har massor av frukt, och en mindre del har mognat. Ska jag prioritera att bli av med ohyran och behandla med provado och skippa den ej mogna frukten för i år, eller ska jag låta naturen få ha sin gång? Och om jag ska behandla växten, kan jag knipsa av all frukt på en gång för att växten ska få lägga all kraft på att överleva, då frukten ändå inte kommer gå att äta. Jag har nu plantan i vardagsrummet framför balkongdörren, men ingen plats kvar där naturligt ljus finns och där den inte står i vägen. Jag har ännu inte hunnit fixa med belysning åt den på den plats jag tänkt ha den i vinter.
Upplys mig! Stötta mig!
Redigerat av Kee: 22-09-2008, 15:41
--------------------
Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
|