Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Skott av Änglatrumpet
          mollys_matte
          Inlägg 15-09-2008, 06:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 381
          Medlem nr: 4 843

Jag har fått skott från Änglatrumpet och undrar hur jag ska göra nu för att de ska rota sig?
          Ska jag ta bort alla bladen eller ska jag sätta dem i jorden ändå?
          Hur ska jag göra för att ha störst chans att den klarar sig?!

--------------------
          www.guppys.se
          Svenska GuppySällskapet
          Forum-Nybörjarinfo-Genetik

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          mollys_matte
          Inlägg 15-09-2008, 20:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 381
          Medlem nr: 4 843

Det är en luden och en inte så luden yes.gif

Ska jag ta bort alla blad innan jag sätter dem i jord, eller ska jag låta dem vara så länge så de får tappa bladen själva?
          De har många blad...
          De kommer vinterförvaras i mitt "växtrum" i källaren, där jag har extra belysning.

--------------------
          www.guppys.se
          Svenska GuppySällskapet
          Forum-Nybörjarinfo-Genetik

Citera
          MariaS
          Inlägg 22-09-2008, 16:06
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (mollys_matte @ 15-09-2008, 21:02) *
          Det är en luden och en inte så luden yes.gif

Ska jag ta bort alla blad innan jag sätter dem i jord, eller ska jag låta dem vara så länge så de får tappa bladen själva?
          De har många blad...
          De kommer vinterförvaras i mitt "växtrum" i källaren, där jag har extra belysning.

Ursäkta försenat svar coolgleam.gif

Har ängeln ludna blad,är de svårare att övervintra. De med ludna bladen, behöver övervintra med belysning och minst +10 max +15 grader. De får INTE tappa alla bladen, för då har de jättesvårt att komma igång igen (vet inte varför)

Dessa sticklingar är lite knepiga att få att rota sig. Jag brukar låta dem torka i 2dygn innan jag sätter dem i vattenglas. Då har det ludna på stjälken försvunnit och sticklingen kan suga vatten, annars är det risk för att de ruttnar istället.

Vanlig slätbladig ängel, drar du bara ner på vattningen på, så att den sakta "somnar" in för natten. Ge den ytterst lite vatten ngn gång /månad, så jorden är lätt fuktig. Den kan du förvara frostfritt och mörkt. I mars tar du fram ängeln och börjar vattna upp den. Snart händer det saker och den vaknar till liv igen. Denna typen kan tappa alla blad och även torka in i toppar utan att det påverkar livskraften efter vintern.

CITAT (Moonbeam @ 18-09-2008, 08:25) *
          Ah! En änglatråd! Bara en av tre från Odla överlevde, så den vårdar jag ömt nu smile.gif Har lite frågor om nån kan?
          Den har små och lite större hål här och där i bladen, är det normalt eller har den fått ohyra? Den har dessutom börjat sloka lite, funderar på att ge den större kruka, för den har verkligen rasat iväg från pyttig stickling till ståtlig planta. Eller ska jag klippa ner den och låta den vara inför vintern? Den bor inomhus i mitt vardagsrum nu, bodde på balkongen under sommaren.

Köpte dessutom fler frön från impecta, när ska jag så dem tro? Hoppas nån kan och vill svara, är helt såld på änglar!

Bjuder dessutom på en bild från Peru förra året, året då jag blev förälskad i änglatrumpeten, en bild tagen i dess verkliga tillstånd! Bilden är tagen i Aguas Calientes på väg till Machu Picchu (på bilden min svägerska och svåger). Det är djungelklimat och säkert 99% luftfuktighet där!

Klipp inget nu på hösten. Låt den "lägga" sig för vila. Ställ den gärna svalt och mörkt efter att den tappat alla bladen.
          Till våren vattnar du igång den och ställer den ljust. Så snart du ser att det börjar komma nya skott, kan du plantera om den i större kruka. Räkna med en kroka på minst 25liter. Du kan plantera den i ko på påse eller i U-jord. (personligen föredrar jag U-jorden)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 01:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon