Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Amaretto, min finaste ros i år
          Thé
          Inlägg 21-09-2008, 21:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Nu tycker jag att jag kan summera mitt första rosår, och den ros jag fallit mest för är Amaretto, en ny klätterros från Kordes. Den ska bli ungefär 2 meter hög och doftar gott, lite av äpple i min näsa. Bladverket är mörkgrönt och glansigt, mycket vackert i sig. Blommorna är gulrosa, och just nu har den en extra rosa blomma som får mig att tappa andan varje gång jag ser den. Håll till godo:

Amaretto höst2.jpg Närbild på Kordesrosen Amaretto, här något mer rosa än tidigare under säsongen.

Amaretto höst.jpg

Jag köpte den här rosen på impuls på Flora Linnea i början av juli och visste inte var jag skulle sätta den, så den hamnade i en stor kruka. Sedan planterade jag den bredvid trappan på baksidan där den nu står långt nere. Men när den växer till sig kommer blommorna att hamna i ansiktshöjd när man står överst i trappan.

Den har ovanligt veka grenar (i varje fall hittills), så jag har fått hänga upp den i långa snören. Får se hur den artar sig nästa år.

Redigerat av Thé: 21-09-2008, 21:04

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Thé
          Inlägg 22-09-2008, 16:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Tack, Ezereht, för citatet från Flora Linnea. Jag har inte varit hemma under dagen och hunnit svara. Jag håller dock inte med om att den påminner om Leander, för Leander är jag inte särskilt förtjust i...

Men Kajsa, jag tycker inte att du ska låta dig hejdas av att det är zon 3 angett, det vet man aldrig om det stämmer...

Adelina, jag satte några rosor i höstas, alltså för ett år sedan, det var Albertine, Mme Alfred Carrière och New Dawn. Av dem har Albertine vuxit som en raket, är mer än två meter hög nu, och Mme Alfred Carrière har faktiskt skjutit upp ett skott som är minst en och en halv meter. New Dawn står och stampar och växer inte ett dugg.

I våras planterade jag Mary Rose, Geoff Hamilton, Souvenir de la Malmaison, Mortimer Sackler och Bantry Bay. De har alla blommat och vuxit till lite grann. Geoff Hamilton är stadigast medan Mary Rose inte vuxit särskilt mycket, utan mest blommat. Jag kan säga att jag längtar till våren när jag får lov att gödsla igen! Efter midsommar ville jag så gärna få fart på dem, men läste att man inte fick gödsla med kväverik gödsel, så jag kände mig begränsad till att bara mata med aska och bananskal. Hoppas de får massor av fart nästa sommar.

Jo, jag ska sätta en massa rosor längs ett staket av armeringsmatta, en sträcka om ungefär 15 meter. Nästa vecka kommer förmodligen firman som ska slita bort den gamla misskötta häcken, sedan får vi börja bygga. Jag har beställt 20 olika sorter, 10 klängrosor och 10 buskrosor, men måste lägga till Jacqueline du Pré efter Kajsas inlägg smile.gif Rosorna ska komma i slutet av oktober, och jag väntar i stor spänning! Förmodligen kommer jag att lägga till ytterligare en rad med lägre rosor framför, men det får vänta. Plånboken säger sitt och jag har märkt att jag ändrar mig hela tiden, så det kan vara bra att spara utrymme till kommande förälskelser.

Har just läst en bok om trädgårdsdesign och den underströk hur viktigt det var att strukturera, gruppera och minimera. 20 olika sorters rosor låter väl precis som om jag gör rätt? smile.gif Nej, jag kommer aldrig att kunna begränsa mig tillräckligt för att få den där riktigt smakfulla trädgården... satsar på romantik istället, tror jag. Ska även bygga en pergola med rosor och blåregn. Pergolan ska helst upp i höst eftersom Albertine ska klänga på den och nu börjar förvedas, men resten av växterna får vänta, kanske till nästa höst. Är inte så sugen på vårplantering längre efter den här ökentorra våren och sommaren. Det började inte regna förrän i augusti här...

Redigerat av Thé: 22-09-2008, 16:55

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-12-2025, 15:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon