Roundup verkar genom växtens fotosyntes och måste således penslas eller sprutas på plantans blad. Det dödar bara den växt som fått Roundup på bladen. Om du vill använda Roundup så gräv upp de växter du vill ha kvar och spruta sedan( OBS inte en blåsig dag!!) slänten. Det går ju att gå omkring och pensla också om du orkar det. Roundup är ett enkelt dvs i motsatt till komplext, gift. Men påträffas i inte alldeles små koncentrationer i grundvattnet. Använd med måtta och inte nära (6m) vattendrag!!
Annars har jag hört att Getrams och kirskål inte gillar varandra, så plantera gärna in Getrams i slänten efter giftdödning eller rensning. Själv brukar jag sätta Allium där jag inte orkar bekämpa Kirskålen...det blir fint, tycker att Kirskål är fin när den blommar! Liljor brukar också kunna klara sig. Kirskålen är ju inte så hög, jämfört med tex nässlor, så lite högre och kraftiga perenner tex Lupin, (ogräsen) Såpnejlika och Praktlysing ska nog kunna konkurrera bra. Där jag bodde förut fanns ett Såpnejlikebestånd mitt i Kirskålsmattan när jag flyttade in och där Praktlysingen bodde blev det inte ens några nässlor!!
Jag skulle föredra att gräva upp rundlar på ca 1m i diameter och plantera Såpnejlikor, Lupiner, Rams och vår- och sommarlökar! Det kanske inte får bort Kirskålen, men de klarar att konkurrera ialla fall.

//Heda