M arle,jag rekommenderar den för att den är så fantastiskt vacker så klart.
Den blommar hela sommaren som en galning, färgerna varierar från djuprosa på knopparna till gult-gulorange för att sedan innan blomman dör gå mot blekt gammelrosa med cremegul mitt. Måste ju passa var som helst? I vilken plantering som helst och mot alla husfärger... tycker jag.
Bladverket är tätt fint och glänsande, har varit helt frisk hos mig och verkar ju så hos Kajsa också. Den blommar fortfarande som en galning, och jag har ändå inte gett den någon särskilt gosig jord eller så.
Den verkar härdigare än många andra rosor som också är tvåfärgade i gul-rosa-orange, och har vakrare växtsätt. Nu har ju inte min övervintrat än faktiskt

men hos kajsa har det gått bra, och alla som jag rekommenderat den till har bott i södra sverige, så dom borde inte ha några problem.
Visst finns Morden sunrise också men den är så annorlunda i växtsättet. Inte alls lik Linnaeus. Bladen är ljusare och blekare och större. Själva busken känns tråkigare, även om blommorna är fina. Men dens blommor är mera stora och sirliga, medan Linnaeus är små, mer fyllda och docksöta.
Jag har köpt min på Hansskogs plantskola på Teg (umeå). Den finns i Skellefteå också på någon plantskola, tänkte åka dit först (kör ju förbi när jag åker till föräldrarna på besök) men så hittade jag den på Teg.
Nu måste jag ut och gräva mera, Svennis har öst rossticklingar över min lilla täppa
Redigerat av Ezereht: 23-09-2008, 11:48
Temptations come, as a general rule, when they are sought.
-Margaret Oliphant
--------------------
zon 5