Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Amaretto, min finaste ros i år
          Thé
          Inlägg 21-09-2008, 21:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Nu tycker jag att jag kan summera mitt första rosår, och den ros jag fallit mest för är Amaretto, en ny klätterros från Kordes. Den ska bli ungefär 2 meter hög och doftar gott, lite av äpple i min näsa. Bladverket är mörkgrönt och glansigt, mycket vackert i sig. Blommorna är gulrosa, och just nu har den en extra rosa blomma som får mig att tappa andan varje gång jag ser den. Håll till godo:

Amaretto höst2.jpg Närbild på Kordesrosen Amaretto, här något mer rosa än tidigare under säsongen.

Amaretto höst.jpg

Jag köpte den här rosen på impuls på Flora Linnea i början av juli och visste inte var jag skulle sätta den, så den hamnade i en stor kruka. Sedan planterade jag den bredvid trappan på baksidan där den nu står långt nere. Men när den växer till sig kommer blommorna att hamna i ansiktshöjd när man står överst i trappan.

Den har ovanligt veka grenar (i varje fall hittills), så jag har fått hänga upp den i långa snören. Får se hur den artar sig nästa år.

Redigerat av Thé: 21-09-2008, 21:04

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Thé
          Inlägg 23-09-2008, 17:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

He he, plutt, plutt, så kommer nog min rabatt att bli. Jag funderade på att beställa flera av vissa sorter, men så är det det där med pengarna också...

Jag räknar med att varje klätterros täcker in 1,5 meter, och att buskrosorna täcker upp eftersom jag sätter dem snett framför klätterrosorna.

Eftersom du frågar har jag beställt följande klätterrosor (de ska stå i den här ordningen för att få en viss ordning bland färgerna, fast ordningen bland de rosa är inte helt bestämd):
          Alchymist, Ghislaine de Feligonde, Ilse Krohn Superior, Swan Lake, Penny Lane, Jasmina, James Galway, Constance Spry, Lady Sylvia Climbing, Mme Isaac Pereire. Alla dessa är inte renodlade klätterrosor, men bör funka mot staketet. Vissa verkar svåra, andra enklare. Ska bli mycket spännande!

Framför ska följande buskrosor stå: Port Sunlight (kommer först i ett senare skede), Crown Princess Margareta, White Jacques Cartier eller Jacqueline du Pré, kan inte avgöra riktigt hur stor Jacqueline blir, Königin von Dänemark, A Shropshire Lad, Felicia, Paul Boucuse, Mrs John Laing, Aloha (Boerner) och hörnet blir 2 stycken Irma och 2 Hyde Hall.

Sedan blir det nog en och annan mindre ros framför dessa, jag är nästan helt 100 på att jag ska ha 3 st Gertrude Jekyll borta vid Irma och Hyde Hall, en Mme Boll måste klämmas in samt Jacqueline du Pré om jag väljer att sätta den i främre raden istället för i bakre. Funderar även på Chloe och eventuellt Marie-Jeanne.

I ett senare skede ska jag göra början av staketet till ett hörn bort mot pergolan, och eftersom Alchymist och Ghislaine de Feligonde står där med Crown Princess Margareta ska det bli ett gult/orange hörn. Jag planerar att sätta Westerland och Goldener Olymp i vinkel mot dem. Är mycket sugen på Troika framför. Men nu talar vi om några års framförhållning, tror jag.

Skulle hemskt gärna vilja ha en Abraham Darby också, men vet inte var den skulle kunna hamna. Den luktar så gott! Ja, det finns väl alltid rosor man skulle vilja ha men inte riktigt kan få in.

Redigerat av Thé: 23-09-2008, 17:01

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 03:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon