Jag tycker inte det ser ut att ha etablerat sig helt men framför allt ser jag inte behoven av beskärning. Själv brukar jag låta träd stå minst en hel växtsäsong i backen innan beskärning. Ju fler blad och ju mer grenmassa, desto mer eneri för att utveckla rötter, som är det viktigaste de första åren.
Däremot behöver trädet bli befriat från gräs över rötterna, som säkert finns en liten bit utanför kronan nu. eller försöker sig dit. En annan sak som kan rädda trädet för framtiden långt mer än beskärning för närvarande är ett stamskydd. harar, rådjur och andra gnagare gillar unga träds bark, särskilt på vintern.
När huvudgrenarna börjar utveckla sidogrenar och tillväxten är 60-100 cm per år kan det bli dags att ta en och annan spretande gren.
Kolla också om trädets rötter fäst sig i jorden genom att ta tag i det och långsamt röra det i olika riktningar. Rör sig jorden har rötterna inte fått fäste än, rör sig jorden inte ska stödet bort. Annars vinglar trädet upp i höjden som om det skulle ha stöd hela livet också nästa år.
--------------------
|