Jag förstår. Med "spaljé" och "spaljérade träd" tänker vi oss snören eller ställningar. Men de behövs ju bara i början. När träden sedan står för sig själva behövs det inte. Jag kallar dem ändå för "spaljérade" eller "tvådimensionella" eftersom man beskurit dem så. Men det missuppfattas ofta så jag får väl hitta på andra benämningar för uppvuxna spaljéträd.
Om man inte varit skicklig och mycket regelbunden med beskärning och styrning av ett träd som man vill ska växa platt (tvådimensionellt), så kommer trädet att rätta till sig och växa som det är skapat för, dvs med balanserad krona åt alla håll där det finns ljus. Med äpple och päron kan man under relativt få års beskärning ofta få tillbaka en ganska platt form igen, medan det är svårare med stenfrukterna som mår mycket sämre av många eller lite grövre snitt.
Jag har beskurit ett par äppelrader som fått växa fritt som runda kronor medan det egentligen passade bättre och i ett fall var planerat att vara höga och smala spaljéer. Hur snabbt man kan gå fram och om man kan det alls beror på många faktorer, men i ett fall rörde det sig om 25-åriga äppelträd som endast en gång beskurits för att få platt form. Vi kunde utan alltför grova snitt få den hyfsat platt på fyra beskärningstillfällen i JAS (med ett år utan beskärning för att träden skulle få vila från nya snitt). Men eftersom vi tog in mycket på sidorna fick träden behålla höjd (man kan inte ta in överallt utan att kraftigt försämre vitaliteten och livslängden). Hade det varit viktigt att få ned den i höjd hade vi fått gå mycket långsammare fram med sidorna.
Är det fråga om äldre träd eller träd med låg tillväxt eller vitalitet så är det inte säkert att det går att beskära tillbaka dem alls utan att man förkortar livslängden betydligt.
Ska bli kul att se dina bilder!
Redigerat av Cilla: 23-09-2008, 21:26
--------------------
|