Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Amaretto, min finaste ros i år
          Thé
          Inlägg 21-09-2008, 21:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Nu tycker jag att jag kan summera mitt första rosår, och den ros jag fallit mest för är Amaretto, en ny klätterros från Kordes. Den ska bli ungefär 2 meter hög och doftar gott, lite av äpple i min näsa. Bladverket är mörkgrönt och glansigt, mycket vackert i sig. Blommorna är gulrosa, och just nu har den en extra rosa blomma som får mig att tappa andan varje gång jag ser den. Håll till godo:

Amaretto höst2.jpg Närbild på Kordesrosen Amaretto, här något mer rosa än tidigare under säsongen.

Amaretto höst.jpg

Jag köpte den här rosen på impuls på Flora Linnea i början av juli och visste inte var jag skulle sätta den, så den hamnade i en stor kruka. Sedan planterade jag den bredvid trappan på baksidan där den nu står långt nere. Men när den växer till sig kommer blommorna att hamna i ansiktshöjd när man står överst i trappan.

Den har ovanligt veka grenar (i varje fall hittills), så jag har fått hänga upp den i långa snören. Får se hur den artar sig nästa år.

Redigerat av Thé: 21-09-2008, 21:04

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Thé
          Inlägg 24-09-2008, 16:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Lady Emma Hamilton har en plats spikad i en annan rabatt smile.gif Tillsammans med Kordes Aloha, Graham Thomas och Golden Celebration, tror jag att det var.

Vad gäller om rosorna trivs eller ej... jag har inte riktigt velat föreställa mig risken att de inte blir så fantastiska som jag önskar, men man får väl vara beredd att byta ut och prova nytt eftersom.

Redigerat av Thé: 24-09-2008, 16:20

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 22:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon