Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fläder - vad tänka på?
          Trinity78
          Inlägg 23-09-2008, 21:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 57
          Medlem nr: 18 192

Jag har köpt en fläderbuske (sambucus nigra) och undrar vad jag ska tänka på när jag planterar den, t.ex. jord, läge m.m.

--------------------
          Glad amatörodlare i zon III

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ingrid Zon3
          Inlägg 25-09-2008, 15:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Jag satsar mer på tryck än på kyla när det gäller att spola bort bladlöss, ovasett om det är på rosor eller fläder. Har en variant i munstycket som ger en platt "stråle" med rejält tryck som funkar bra. Min fläder är 2,5 m hög och växande.

Men om man upplever det som problem är det ju bra att undvika fläder. Jag ville bara påpeka att alla kanske inte upplever det på samma sätt. Här brukar det bli bladlöss på försommaren oftast innan blomning. Retar jag mig på det så spolar jag alltså bort dem. Gör jag det ett par dagar i rad så brukar de ge upp. Jag har som sagt aldrig noterat att flädern påverkas (edit: vare sig av lössen eller vattensprutandet). Och inte att lössen ger sig på andra växter heller.

Har inte nått det stadiet i min utveckling är att jag klämmer sönder bladlöss. Det får nyckelpigorna fixa själva.

Redigerat av Ingrid Zon3: 25-09-2008, 16:34

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 12:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon