Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Amaretto, min finaste ros i år
          Thé
          Inlägg 21-09-2008, 21:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Nu tycker jag att jag kan summera mitt första rosår, och den ros jag fallit mest för är Amaretto, en ny klätterros från Kordes. Den ska bli ungefär 2 meter hög och doftar gott, lite av äpple i min näsa. Bladverket är mörkgrönt och glansigt, mycket vackert i sig. Blommorna är gulrosa, och just nu har den en extra rosa blomma som får mig att tappa andan varje gång jag ser den. Håll till godo:

Amaretto höst2.jpg Närbild på Kordesrosen Amaretto, här något mer rosa än tidigare under säsongen.

Amaretto höst.jpg

Jag köpte den här rosen på impuls på Flora Linnea i början av juli och visste inte var jag skulle sätta den, så den hamnade i en stor kruka. Sedan planterade jag den bredvid trappan på baksidan där den nu står långt nere. Men när den växer till sig kommer blommorna att hamna i ansiktshöjd när man står överst i trappan.

Den har ovanligt veka grenar (i varje fall hittills), så jag har fått hänga upp den i långa snören. Får se hur den artar sig nästa år.

Redigerat av Thé: 21-09-2008, 21:04

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Thé
          Inlägg 25-09-2008, 15:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Låter underbart, AnnammA! Jag har faktiskt planerat att ha gräsgolv i min pergola, men börjar undra om det kanske blir för mörkt där inne med tiden för att gräset ska vilja växa där?

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 15:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon