Plantera vitlök
Vitlöken gillar kväve (N), fosfor (P) och Kalium (K). Förbered marken du ska odla i och gödsla väl. Själv köper jag brunnen hönsgödsel från ett hönseri samt använder mig av aska från bekantas kaminer. Till detta slänger jag på NPK. Vilket gödselmedel man använder är beroende av tillgång, ekonomi och ideologi men oavsett detta snåla inte. Se till att jorden är väl dränerad. Den största risken för vitlöksodlingen är inte tjäle utan att lökarna få stå i vatten.
Beroende på vart du bor i landet så går det bra att sätta vitlöken from 1/9 till November, i vissa fall början av december. Hör med någon i din närhet som odlat vitlök då vi har fått ett mildare klimat. Själv brukar jag sätta någon gång i oktober, mest pga jag vill minimera risken för packningsskador på jorden. Nu när jag är hänvisad till odlingslott så kan jag vänta till november om vädret tillåter. Vissa sorters vitlök vill gärna komma upp under hösten om man sätter dem för tidigt. De sorter som jag själv har erfarenhet av är franska sorter bla messidrome, thermidrome och arnor. Därför ska man vänta lite senare att sätta dessa.
Plantavstånd kan variera mellan 15-25 cm och radavstånd 20-25 cm. Detta beroende av odlingsutrymme och redskap man använder i trädgårdslandet. Klyftan planterar du med rotbasen nedåt i ett 8-10cm djupt hål. Märker du att du planterat för grunt så lägg på ett lager jord till. Om du vill göra ogräsrensandet lättare så plantera löken på 8 cm djup och lägg på 2 cm ogräsfri jord, tex använd krukjord eller jord på påse från stormarknad. Har du många katter i området så lägg nät över odlingen så att de inte använder ditt land som toalett och sprätter upp lökarna. Själv har jag köpt mig en löksättare för 30 kr på ett byggmarknad. De är bra att använda om jorde inte är för styv.
--------------------
|