Full version: vitlöksodling 08/09
Sidor: 1, 2
Preussen
hej

snart är det eller börjar det bli dax att sätta vitlöken för att skörd 2009. Detta märks om inget annat på att det dykt upp flera trådar på forumet. Det är i sig väldigt glädjande men, det kan bero på ämnet, i trådarna dyker ungefär samma frågor upp till slut. Därför tänkte jag göra det enkelt för den diskussions och informationstörstande genom att starta en vitlökstråd för säsongen 08/09.

här är ett axplox av de trådar som fanns på förstasidan i köksträdgården. Det finns säkert fler så lägg till dem.
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=78401
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=78285

här är en samling av de länkar som finns på dessa trådar. här kan du både hämta information om vitlöksodling samt köpa utsäde
http://www.garlicfarm.ca/
http://www.gourmetgarlicgardens.com/index.htm
http://www.hannasgarden.se
http://www.lillafiskaregatanstradgardsbutik.se/
http://vitlok.wordpress.com/
http://annelund.tradgardsblogg.se/7799/sk%...slandet%21.html

så, om initiativet uppskattas, fortsätt tråden med att fråga, diskutera och ge information.
Preussen
Plantera vitlök

Vitlöken gillar kväve (N), fosfor (P) och Kalium (K). Förbered marken du ska odla i och gödsla väl. Själv köper jag brunnen hönsgödsel från ett hönseri samt använder mig av aska från bekantas kaminer. Till detta slänger jag på NPK. Vilket gödselmedel man använder är beroende av tillgång, ekonomi och ideologi men oavsett detta snåla inte.
Se till att jorden är väl dränerad. Den största risken för vitlöksodlingen är inte tjäle utan att lökarna få stå i vatten.

Beroende på vart du bor i landet så går det bra att sätta vitlöken from 1/9 till November, i vissa fall början av december. Hör med någon i din närhet som odlat vitlök då vi har fått ett mildare klimat. Själv brukar jag sätta någon gång i oktober, mest pga jag vill minimera risken för packningsskador på jorden. Nu när jag är hänvisad till odlingslott så kan jag vänta till november om vädret tillåter.
Vissa sorters vitlök vill gärna komma upp under hösten om man sätter dem för tidigt. De sorter som jag själv har erfarenhet av är franska sorter bla messidrome, thermidrome och arnor. Därför ska man vänta lite senare att sätta dessa.

Plantavstånd kan variera mellan 15-25 cm och radavstånd 20-25 cm. Detta beroende av odlingsutrymme och redskap man använder i trädgårdslandet.
Klyftan planterar du med rotbasen nedåt i ett 8-10cm djupt hål. Märker du att du planterat för grunt så lägg på ett lager jord till. Om du vill göra ogräsrensandet lättare så plantera löken på 8 cm djup och lägg på 2 cm ogräsfri jord, tex använd krukjord eller jord på påse från stormarknad. Har du många katter i området så lägg nät över odlingen så att de inte använder ditt land som toalett och sprätter upp lökarna.
Själv har jag köpt mig en löksättare för 30 kr på ett byggmarknad. De är bra att använda om jorde inte är för styv.
Dito Verde
Du är toppen Preussen!

Jag har just börjat förbereda för sättningen. Hittade en lök som jag missat att ta upp. Det tittade upp små gröna strån ur varje klyfta. Jag delade försiktigt på klyftorna och satte dem i den nya bädden. Du kanske redan nu kan säga vad som kommer att bli av dem? Vad kommer skillnaden att vara mellan dessa tio klyftor och de som jag ska sätta om fjorton dagar?

En annan sak: De små små pyttelökar som suttit i blomstänglarna har jag samlat i en bytta och vet inte vad jag ska göra av. Tänkte göra två tester. 1. Sätta dem i en kruka och gräva ner den i ytan för att se om de blir bättre sättlök av dem nästa år. 2. Ha några i en annan kruka och se om det blir något att använda till kryddgrönt.
Har Preussen eller någon annan erfarenhet av detta?

/p
KURT
Det skadar nog inte heller att lägga lite grus eller sand i botten på planteringsgropen, som när man planterar prydnadslökar.
Dito Verde
Ok, kunde ju ha läst i dina länkar innan jag började fråga. Svaren fanns ju där.
Tack
Preussen
bra att du fick svar smile.gif ska bli kul att läsa om dina odlingar. att sätta vitlök från frö/blomma är något jag själv aldrig provat på men ska nog fan ta och göra det.

för den tyskspråkige kommer här länkarknoblauch
zauber-pflanzen
hammergarlic
Preussen
satte 39 klyftor hammar idag. kunde inte låta bli när jag såg lökarna i matdisken. för säkerhets skull satte jag dem i en avgränsad djupbädd, delvis för att de ska få bra betingelser men även för att om de bär på någon sjukdom så kan jag minimera smittspridning.
jag hittade ett gammalt dammsugarerör som jag använde. ganska bra, behöver bara fixa ett handtag. för att jävlas med katterna la jag nät över naughty.gif
Ingrid Zon3
Vad tror ni om att odla vitlök i (riktigt) stora krukor?
Fågelvägen
Dito Verde, Tålamod behövs! rolleyes.gif Du kan sätta de små topplökarna grunt i jorden, men du får inte sättlökar (= klyftor av full storlek) förrän om 3-4 år. Små vitlöksstrån att ha som kryddgrönt blir det den första sommaren och pyttesmå lökar utan klyftor. De vissnar ganska tidigt, i juli-augusti ungefär, och förbereder sig då för nästa vinter.

@ Ingrid Zon3! Jag har inte provat, men varför inte en vågad kombination: vitlök tillsammans med rosa eller lavendelblå luktärter? Vitlöken har stadiga stjälkar, bra att klättra på. Och luktärterna tillför väl kväve, som alla ärtväxter? Mycket näring vill vitlöken ha, gärna lite lerblandad jord.
Dito Verde
CITAT (Fågelvägen @ 07-10-2008, 23:03) *
Dito Verde, Tålamod behövs! rolleyes.gif Du kan sätta de små topplökarna grunt i jorden, men du får inte sättlökar (= klyftor av full storlek) förrän om 3-4 år. Små vitlöksstrån att ha som kryddgrönt blir det den första sommaren och pyttesmå lökar utan klyftor. De vissnar ganska tidigt, i juli-augusti ungefär, och förbereder sig då för nästa vinter.

Tack Fågelvägen. Det var väl det jag anade. Nu är det gjort i alla fall. 38 st i en kruka som jag grävt ner i en pallkrage. Mest för skoj skull ska jag låta dem växa som de vill.
therese.kvist
Jag funderade på att i vår sätta gul lök mellan raderna i pallkragarna?? Vad tror ni om det naughty.gif ???
Platinum
Någon som provat odla vitlök i växthus? Eller är utomhus att föredra?
Siv i Bollnäs
Jag brukar alltid sätta vitlök i mitten av i september ungefär (enligt anvisningar jag fått i trädgårdstidningar, i vitlöksförpackningarna - köpta på trädgårdsbutik - eller på annat sätt.) Bor i zon 5. Vitlöksblasten brukar komma upp som nästan det första livstecken man får från växtligheten över huvud taget på vårkanten.
Häromdan höll jag på att tappa hakan! I mitt lilla vitlöksland sticker upp en mängd spirande vitlöksblad, cirka ett par decimeter höga... All annan växtlighet har lagt av för länge sen, vissna och eländiga hänger dom i rabatterna.
Den här sommaren har inte varit den bästa där jag bor - kallt (så när som på ett par spridda veckor) annars regn och alldeles för lite sol. Mycket man planterat har aldrig ens orkat blomma. Bara de allra sista dagarna har det varit soligt och för årstiden ganska varmt. För någon vecka sen var det ner till minus 6 grader ett par nätter.
Ingenting stämmer. Vad har hänt med vitlöken??? Min fråga är: hur ska jag göra med dessa vitlökar som kommer upp alldeles fel årstid??? Ska jag inte göra något alls, utan låta saken ha sin gång och dom får vissna och eventuellt komma igen (om dom nu kan göra det?) nästa år?
Siv wacko.gif
Eva i Västerås
Gör inget alls.
Dom kommer att klara sig, och du får lika fina vitlökar nästa sommar i alla fall.
Preussen
CITAT (Platinum @ 12-10-2008, 17:45) *
Någon som provat odla vitlök i växthus? Eller är utomhus att föredra?

odla utomhus. vitlök tål en rejäl tjäle. bättre att använda växthus till andra grödor/växter som verkligen behöver det.

idag har jag satt följande sorter:
rysk 4, leningradskij, sibirean red och bengtriövskij i en djuppbädd på min kolonilott.

i pallkragen kommer jag att sätta nazus.

varför jag sätter dem så pass tidigt som jag ändå gör är för att jag inte kommer att ha så mycket tid framöver. det är främst bengtriövskij (typ 2) som kommer upp tidigt men det brukar gå bra ändå.
Siv i Bollnäs
Tack Eva i Västerås!
Då kan man simma lugnt, s a s och låta sakerna ha sin gång. Jag läste på ett annat ställe att man skulle ge dom en rejäl gödselgiva till våren om dom varit för tidigt ute, får väl komplettera med det och hoppas dom kommer igen!
Hälsningar Siv! smile.gif
Preussen
äntligen har boken "Growing Great Garlic: The Definitive Guide for Organic Gardeners and Small Farmers" av Ron L. Engeland kommit amazon. jag har läst halva och kan rekomendera den. när jag ändå beställde så kom "The Complete Book of Garlic: A Guide for Gardeners, Growers, and Serious Cooks" av Ted Jordan Meredith med amazon. har inte mer än hunnit bläddra igenom den men den verkar oxå lovande.
av rena farten och för att utnyttja fraktkostnaderna kom häftet Growing and Using Garlic med.
curman
Hej, skönt att fler råkat ut för tidig vitlök och att det inte är någon fara. Skulle just fråga här på forumet varför mina vitlökar som jag satte förra lördagen redan stuckit upp 10-15 cm! Trodde jag satte dem för tidigt och att de skulle frysa ihjäl. Det är alltså lugnt. Men bör de täckas med fiberduk redan nu också? Eller hur gör man med det?
Preussen
nu har tiden gått och mina lökar har inte tittat upp än. blev lite orolig och rotade i pallakragen bland mina Nazuslökar och fann att den hade börjat skjuta skott. tror att det inte har varit tillräckligt kyligt än för att de ska känna av att nu är det dags.

till curman, du behöver inte täcka dem. låt dem vara och när vårvärmen kommit så kan du försöka med täckodling.
suntochgrönt
Hej
Vi är vitlöksodlare på Öland som letar efter en bra förpackning att sälja vitlök i, var får man tag på detta ?
t.e.x något slags nät. (mindre förpackning för ca 5 lökar)

Tacksam för svar.
Preussen
har gått och varit orolig att mina vitlökar inte kommit upp än. trodde att jag gett dem för mycket kväve men idag drog jag ett lättnadens suck. grävde lite i landet och såg en lök med en fin visare. vi har haft kyla ett tag men nu har den släppt (igen). kylan är bra för de sorters vitlök jag odlar så jag hoppas snart att få se dem över jord. då ska de få sig en rejäl kvävegiva naughty.gif
160kvm stort hus
Jag är så avis på er. Och så jäkla arg på mig själv att jag glömde plantera vitlök iår.

Men men, vad är en bal på slottet? Det får bli köpelök så får jag ta mig i kragen nästa år....
Knytt
Åh, så kände jag förra året. Så i år gjorde jag ett krafttag och verkligen förberedde och satte fint utsäde biggrin.gif

Beroende på var du bor så kan man väl sätta tidigt på vårkanten också?

Däremot ångrar jag att jag inte skaffade fler sorter. Det verkar ju jättespännande!
160kvm stort hus
zon 3.... Har gått och stampat i jorden men den är stenhård....
Funderade ett tag på att ta med mig hårtorken ut. biggrin.gif
Eva i Höga
Men.... det är väl inte dags att vara orolig för vitlöken än? Den växer väl inte om det är fruset i marken? Mina har inte kommit upp och räknar inte med att se dem förrän frampå vårkanten. Det är första gången jag odlar vitlök så jag vet ju inte riktigt, men orolig är jag inte.
Knytt
Men zon 3 - jag har för mig jag läst att man då kan sätta vitlök i mars nån gång och skörda nån månad senare bara?

Man kan ju förgro vitlöksklyftor, om du lägger fram dem redan i februari?

Eller?
160kvm stort hus
Ok, ska jag sätta dom i krukor och ta ut dom eller ha kvar dom inne och låta dom gro? Behöver dom en kallperiod?

Det vore ju jäkligt nice om jag fick vitlökar till hösten!

Skörde nån månad senare? Då måste du väl mena själva gräset?
Preussen
CITAT (Eva i Höga @ 23-01-2009, 09:16) *
Men.... det är väl inte dags att vara orolig för vitlöken än? Den växer väl inte om det är fruset i marken? Mina har inte kommit upp och räknar inte med att se dem förrän frampå vårkanten. Det är första gången jag odlar vitlök så jag vet ju inte riktigt, men orolig är jag inte.

här har jorden inte varit så hårt frusen så grannarnas, av samma sort, har redan kommit upp. bra är det om de kan vänta med att komma upp. det är väl min personlighet som återspeglas. som tur är är jag inte lika orolig för min gravida sambo sweatingbullets.gif
de franska sorterna, tex germidour brukar komma upp mycket tidigt, tom innan årskiftet så det är just den jag tycker det är märkligt att den inte kommit upp. mina ryssar däremot vet jag av beprövad erfarenhet att de väntar på sig.

CITAT (160kvm stort hus @ 23-01-2009, 13:24) *
Ok, ska jag sätta dom i krukor och ta ut dom eller ha kvar dom inne och låta dom gro? Behöver dom en kallperiod?

Det vore ju jäkligt nice om jag fick vitlökar till hösten!

Skörde nån månad senare? Då måste du väl mena själva gräset?

det går att sätta tidigt på vårkanten här nere i zon 1 i varje fall. testa, som du skriver, att förgro dem inomhus eller om du kan redan nu sätta dem direkt i jorden. det värsta är, som sagt, inte tjäle utan väta.

om det inte alls blir av går det alltid att grönodla vitlök, dvs ta blasten.

se till att köp utsäde till hösten 09. kanonrolig odling rolleyes.gif
Knytt
Nej jag menar inte gräset - jag menar att man kan ta upp lökarna ur landet lite senare än man annars skulle gjort så de hinner växa på sig smile.gif

När jag förgroddar vitlök så lägger jag dem bara på ett fat och låter en bit grönt komma upp innan plantering. Jag brukar spraya dem med lite vatten också smile.gif
Örtagården
Hejsan!
Jag hade en estlänsk sort som jag satte på vårkanten förra året och plockade upp på hösten, dom blev inte full stora men otroligt goda rolleyes.gif (Jag bor i zon 3) Så det är ju inte kört om man glömt att sätta i höstas. Min syster satte vid samma tid förra året och missade att ta upp alla o dom är på väg upp i år igen, vet inte hur dom kommer att smaka confused.gif
Preussen
CITAT (Örtagården @ 23-01-2009, 22:37) *
Hejsan!
Jag hade en estlänsk sort som jag satte på vårkanten förra året och plockade upp på hösten, dom blev inte full stora men otroligt goda rolleyes.gif (Jag bor i zon 3) Så det är ju inte kört om man glömt att sätta i höstas. Min syster satte vid samma tid förra året och missade att ta upp alla o dom är på väg upp i år igen, vet inte hur dom kommer att smaka confused.gif

va kul att det lyckades för dig. när det gäller din systers skörd är sannolikheten stor att den blir liten. om inte löken skördas i tid så faller löken isär och alla klyftor börjar gro var för sig. bli inte överraskade om ni får en hel kvast av vitlöksblast.

vad är det för sort? satte du av den i höstas igen?
Preussen
äntligen. var ute på kolonin idag och när jag böjde mig ner för att rensa lite vinterhärdigt ogräs så såg jag den röda toppen på en vitlök som tittar upp. när jag följde raden kunde jag se att det fanns fler toppar. mobiltelfonen hade jag med mig så det blev några foton. Det är sorten Leningradskij som tittar upp. puh, då är allt i sin ordning.

sen passade jag på att sätta de sättlökar som blev över av sorten Bengtriövskij typ 2 (troligtvis en germidour men jag fick sättorna av Bengt för något år sen). jag satte dem tätt och lite grundare än vanligt. tänkte skörda dem som färsklök.
Bild071.jpg

Bild073.jpg

Fågelvägen
Jag sparade alla topplökarna av vår estniska sort. Hade bara inte hjärta att slänga dem. De låg ca 5 månader i en påse i rumstemperatur. För en vecka sedan lade jag en näve av dem i en kruka med jord och ställde krukan på ett fönsterbräde, ljust men dragigt. I morse var innehållet i krukan alldeles taggigt att små vitlöksstjälkar! smile.gif
Det blir god "gräslök". Om vi nu har hjärta att äta dem, när de har varit så tappra...
Men det påstås ta 4 år för dem att bli rätt vitlöksstorlek.
Preussen

A.Sativum. Ryskfyra

det spirar i vitlökslandet. i år är vitlökarna lite senare än vanligt. troligtvis är det den vinterknäpp vi hade i slutet av feberuari som orsakat det. anra anledningar är att jag kan ha fått dem för djupt eller att min nygrävda djupbädd ej dränerat tillräckligt. nåväl, nu är de uppe och jag sådde kalksalpeter 15%N till dem idag. Tunt sådde jag och såg till att inget låg på lökblasten då det kan ge brännskador. Som alla kan se så är det verkligen dax att rensa ogräs vilket får göras nu i veckan efter att det torkat upp lite.

A.Sativum. Rysk 4 Troligtvis en dubbellök.

troligtvis är det en dubbellök som jag får här. Det är att sättlöken i självaverket var 2 lökar. Se upp med det när ni tar utsäde och använd de extremt stora klyftorna i köket istället.
sofiaq
Hej!

Hungriga kaniner verkar ha gnagt på mina vitlökar.. Innebär det att det är kört för dem, eller kommer de att fortsätta växa om jag lyckas hålla kaninerna borta från och med nu?
sofiaq
Puttar på den här tråden lite, hoppas få svar!
Myosotis
Nu har äntligen mina vitlökar börjat titta upp! yahoo.gif Så sena har de nog aldrig varit.
Preussen
jag tror att det kommer funka bra om du motar gnagarna i grind och ger lökarna en kvävegiva. nerfrysna blast brukar inte döda lökarna så jag [u]tror[u] inte att avgnagade kommer att göra det.

kul att du putta igång tråden.
Knytt
Oj, att kaniner skulle gå på lök trodde jag inte.

Våra är mellan 1 cm och 1 dm nu - sena tycker jag. Men de verkar ju vara sena för många? Hur som helst så har de kikat upp och börjat bli gröna, hurra! biggrin.gif
Iwo
Jag har aldrig odlat någonting tidigare, men nu har jag fått för mig att jag vill ha lite egenodlade primörer att använda i matlagningen.
Vitlök är ett självkart val och jag tänker chansa på att det inte är för sent att sätta ett gäng för att förhoppningsvis få lite skörd redan i år.
För att se om jag har hittat ett nytt intresse så ska jag hålla årets odlings projekt begränsad till ett par tre pallkragar medans jag börjar bereda en sydlig slänt på min tomt inför nästa år.
Eftersom jag är en komplett amatör så har jag ingen som helst aning om utbud på vitlöksfronten. Finns det någon som anses som särskilt lämplig att sätta så här sent?
Har ingen aning om vilken zon jag bor i men jag är belägen utanför Västerås.

Preussen
CITAT (Iwo @ 30-03-2009, 20:10) *
Jag har aldrig odlat någonting tidigare, men nu har jag fått för mig att jag vill ha lite egenodlade primörer att använda i matlagningen.
Vitlök är ett självkart val och jag tänker chansa på att det inte är för sent att sätta ett gäng för att förhoppningsvis få lite skörd redan i år.
För att se om jag har hittat ett nytt intresse så ska jag hålla årets odlings projekt begränsad till ett par tre pallkragar medans jag börjar bereda en sydlig slänt på min tomt inför nästa år.
Eftersom jag är en komplett amatör så har jag ingen som helst aning om utbud på vitlöksfronten. Finns det någon som anses som särskilt lämplig att sätta så här sent?
Har ingen aning om vilken zon jag bor i men jag är belägen utanför Västerås.

hej Iwo!

kul att du intresserar dig för odling och matlagning, ett intresse som du delar med många. svar på dina frågor finns redan i tråden och länkar till olika återförsäljare odyl finns även det i tråden. sen är sökfunktionen här på odla en bra gruva för information.

om du kan skörda i år? det beror sig på vad du vill skörda. klippgrönt går bra, sätt ner några klyftor i jorden och använd blasten i matlagning. färsk lök, dvs som purjo, kan oxå funka. ner med löken i jorden och skörda innan klyftbildning. klyftbildning ja, tror att det kan bli svårt för dig att skörda i år. ta en kalldusch och vänta in hösten vetja så att du kan skörda nästa år.

katah
Jag stirrar och stirrar på mitt vitlöksland och försöker driva dom upp med bara stirrandet, men inget syns än...
Jag börjar blir skraj att något har gått snett sad.gif

de brukar ju vara jättetidiga ( zon 2-3 ), visst våren har och väntat sig, men även tulpaner tittar en bit ut ur jorden, men inte vitlöken.
Hjäälp!! jag måste snart börja leta efter någon vår-vitlök-variant!!!!!
Preussen
förstår din oro. själv hade jag 3 lökar av sorten rysk 4 som ej kommit upp. vet inte riktigt varför utan det kan bero på fler olika anledningar såsom sådjup, lokal blöta, skadat utsäde eller sjukdom. hoppas inte på det sista.

vad för utsäde satte du?
Knytt
Så tråkigt, hoppas de bara är sena i starten!

Mina var sena med att kika upp, men sista veckan har de lagt in en högre växel
katah
-cry-.gif det är nog kört , totalt !
Ingenting syns än och jag har nog satt 60-70 lökar , hela årsförbrukningen för vår familj, typ !

Det är första gången på 8 år jag inte får vitlökar, jag anväder klyftor från mina egna fjolårsvitlökar ( vet ej sorten)

SÅ nu behöver jag tips om någon vitlök som skulle ev. hinna om jag planterar den NU !!!

Finns det något överhuvudtaget och var kan jag köpa/ beställa , snälla hjäääääälp sos.gif
Preussen
tyvärr kan inte jag hjälpa dig mer än att be dig kolla på någon av länkarna till återförsäljare i de första inläggen samt att vara delaktig i ditt sorgearbete -cry-.gif

jag har haft 3-5 lökar av olika sorter som ej kommit upp i år och det är det sämsta år jag varit med om. jag grävde där lökarna ej kommit upp och fann en lök utan skal som var utan tillstymmelse till att vilja gro. minns att vissa lökar hade mindre skal på sig när jag satte dem. de andra kan jag inte hitta. i luckorna i landet har jag sått purjo och salladslök.

katah
Tack för deltagandet smiley_small_hug.gif

Alla andra löksorter har jag på G så vi kommer att klara oss wink.gif

ska kika lite vidare !
Tulipanaros
Men lugna dig lite, det behöver inte alls vara någon fara på taket. Har du prövat att gräva upp en lök och kolla hur den mår? Mina vitlökar har inte kommit upp än (zon 3-4) och det är bara bra. Förra året kom grannens tidigt, tidigt, medan det inte syntes ett spår av mina. Jag blev så orolig att jag grävde upp en klyfta för att kolla - den var hård, fin, hade lite friska rötter men inget grönt än. Jag grävde ner den igen och väntade, medan grannens växte. Mina kom upp sent i april (ett bra tag efter tulpanerna!), och var friska och pigga. Grannnens, som var så tidiga, hade förlorat all sin kraft i juni och vissnade bort i torra pinnar, medan mina blev stora och starka. Så i år är jag bara glad att min vitlök inte har tittat upp än. Det är stor skillnad dels på olika sorter (jag har Thermidrome), dels på hur utsädet har behandlats (det vet man inte om man har köpt det), dels på vilken jord du har. Jag har numera bara eget utsäde, och vet att min vitlök kommer sent.

Så: ta det lugnt och gräv upp en klyfta!
katah
över hälften av mina vitlökar har tittat ut !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif
Knytt
Åh, grattis! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon