Tack för svaret, Åsa!
Det känns som att grannens träd alltid växt i vårt område, långt innan jag blev född.., och därför bär det på något sätt ett emotionellt värde hos mig. Visste inte att man kunde köpa sådant träd ute, för jag blev nog lite lurad idag då jag hörde att det inte gick.. Hur som helst skulle jag ändå vilja prova på att ympa det innan det ev försvinner någon gång.
Egenskaper; Jag vill att det skall sätta frukt snabbt, att det skall vara härdigt för min klimatzon och inte heller bli alltför stort. Och jag bor i Göteborgsområdet, nästan på gränsen till zon III. Vad hade ni läsare valt för grundstam för dessa egenskaperna?
Har nog uteslutit egenodlad frögrundstam för min del, även om det lät väldigt intressant!
Jag har läst på Internet att odling av äpplen med grundstammen B9 ger ganska svagväxande träd där frukterna är lättåtkomliga. Medan grundstammen A2 är härdigare än de flesta andra grundstammar på marknaden och lämpar sig därför mycket bra i nordligare klimat så som i Sverige. Den ger ett träd som växer sig högre än om man ympat samma äppelsort på grundstammen B9.
Min fråga är också vilka egenskaper trädet får när det blir satt på en stam från vildäpple? Det finns en massa vildäpplen i vårt område med olika ålder och jag funderar på ta hem något och ympa in grejer i det. Men hur blir det.. liksom?
Det är första dagen idag som jag kikar på ympning, grundstammar, teknik m.m. Så jag önskar lite hjälp med att bena ut saker. Mycket känns därför lite invecklat! :-)
|