RtZ
Jag är en nybörjare på det här med ympning och skulle därför vilja ha lite tips.. :-)

Det är så att grannen har en Maglmer och det trädet är mycket gammalt! Jag skulle också vilja ha ett Maglemer på min tomt och jag har fått lov att senare ta kvistar från det trädet och ympa in..

Problemet är att jag inte ännu har något att ympa in på, och det är här min första fråga dyker upp. Vad för grundstam skall jag skaffa mig till en början med? Helst skulle jag vilja att hela trädet skulle bli ett Maglemer. Fungerar det med att ta ett vildäpple (vilket som helst) och ympa in Maglemer? Eller skall jag köpa någon grundstam??

Det är först och främst grundstammen jag söker nu. Kunskaper i hur jag ympar in får vänta lite och det finns säkert mycket info på Internet. Dock skulle jag som sagt vilja ympa så att hela trädet blir en Maglmer.

Tacksam för tips och kommentarer
RtZ
Åsa, mälardalen zon 2
Hela trädet blir aldrig Maglemer, grundstammen är ju alltid något annat.

Grundstammen kan vara vildäpple, utvalda kloner typ A2, B9, eller frögrundstam, allt beror på vilken egenskap du vill ha grunstammen styr exempelvis hur stort trädet ska bli.

Om du kan tänka dig ett riktigt stort träd satt på frögrundstam kanske du kan få lite kärnor från grannens maglemer och plantera i krukor ute i trädgården (kärnorna måste gå igenom en vinter för att gro). Odla fram ett spö från en kärna och på detta spö kan du sedan sätta en ympkvist. Ofta klipper man ner grundstamsspöet så det är bara någon dm ovanför marken och på denna stump sätter man fast en ympkvist som är något tunnare än grundstammen (ympningstid vår, tiden beror lite på vilken slags ympning man utför). När den ädla ympkvisten och grundstammen bildagt ett rakt spö så kan man toppa det vid önskad stamhöjd och där kommer sedan kronan att bildas.

Annars är ju Maglemer inte någon jätteovanlig sort den finns t.o.m att köpa på den moderna svagväxande grunstammen B9 som ger små träd.
RtZ
Tack för svaret, Åsa!