"Gör som oss" skulle jag själv mycket väl kunna säga. Likaså slarvar jag nog mer med "vart" nu än jag gjorde förr. Skulle våga påstå att de flesta av mina språkliga förflackningar har tillkommit efter att jag lämnat grundskolan. Var överlag säkrare på språket i gymnasiet än jag är nu. Jag tror att det till stor del beror på att jag läser mycket mer felskriven text idag, då främst på internet.
Jag tycker för övrigt inte riktigt att det är skolans fel, eller ens uppgift, att lära oss (tal)språket - det ska främst föräldrar eller andra närstående göra. Vem vill ha tillbaks en skola som slår elevernas pekfingrar om de snackar alltför dialektalt exempelvis? Det som anses språkligt "fel" i vissa sammanhang kan vara helt korrekt i vissa dialekter.
Sen tycker jag ju iofs att det där med rättstavning, det ignoreras för mycket....och så bör man skriva mer i skolan - fast kanske utan att betygsättas då alltså. Jag störde mig som fan på att mina små essäer som jag skrev i svenskan betygsattes. Det var ju inte språket som främst betygsattes (eftersom jag menar att jag skrev korrekt och variationsrikt) utan mina åsikter, min fantasi, whatever.
Redigerat av Pirum: 28-09-2008, 15:06
--------------------
zon2.5
|