CITAT (Dois @ 29-09-2008, 21:26)

Hej Markus!
Nu handlar inte tråden om några andra företag! Utan om just Monsanto! Skulle kunna vara vilket annat företag som helst, men innebörden är densamma:
Tråden handlar om en dokumentär på SVT som visar, på djupet, för oss vanliga dödliga med våra små täppor och trädgårdar, om vad som pågår långt över våra huvuden och våra förstånd!
Och är då inte en aktuell dokumentär om odlingen ute i världen på sin plats på ett trädgårdsforum som detta???
Var det verkligen inga fler postare här som såg denna dokumentär i söndags, och reagerade med fasa över vad som pågår därute? Skit samma vad företaget heter; det är ju fenomenet som är the issue!
Men det är precis det jag menar att fenomenet är inte unikt för monsanto. Trenden är att läkemedels och kemiföretag köper in sig i växtodlingsföretag så att de kontrollerar hela kedjan från frö till gödningsmedel och kemikalier. Monsantos pesticider som Round up är skräddarsydda för round up-ready (genmanipulerad) så att bonden måste köpa både utsäde och gift från samma tillverkare. Men de övriga bioteknikföretagen är inte ett dugg bättre. Svalöf-Weibull är ledande i norden på bioteknikområdet och de säljer även jord, fröer etc.
Själv såg jag bara delar av dokumentären men jag tänkte se hela på nätet när jag har tid och hoppas att fler ser den.