CITAT (Azur @ 01-10-2008, 18:55)

Jag är mycket tveksam till att katter över lag har problem med fisk som födoämne. En sökning på nätet ger vid handen att den vanligaste matallergin hos katter är allergi mot biffkött, vilket antyder att problemet kanske inte har evolutionär bas utan helt enkelt beror på vilka födoämnen som är vanligast.
Fäller dina katter många kor?

Äh, skämtar bara, jag vet inte vad det evolutionära avståndet är mellan huskatternas förfäder och de storre biffätande djuren. Kan mkt väl vara som du säger men jag har hört från många rätt många håll att fisk tydligen inte är så bra för katter i större mängder....Jag är dock långt ifrån expert på kattmat.
CITAT (Azur @ 01-10-2008, 18:55)

Nej proteinerna är inte identiska, men normalt sett spelar det ingen roll, normalt sett bryts de ner till enkla beståndsdelar i mage och tarm.
Molekylär immunologi är jag däremot rätt bra på. Att proteiner bryts ner i småbitar i tarmen stämmer, men vanligen inte helt utan till småsnuttar, så kallade peptider. En peptid kan utan problem kännas igen av immunförsvaret. Faktum är att det är sådana protein-snuttar man använder vid antikroppsframställning.