Jag har tänkt samla in löv i svarta sopsäckar, och spara i kallförrådet tills det fryser på. Sen tänkte jag ha ut det på rosorna, och täcka med lite granris som en snäll granne lovat skaffa åt mig. I alla fall på min nya "vid-husväggen" rabatt. Kanske inte täcker alla år, men nu första i alla fall.
Egentligen är jag lite skeptisk mot granris, känns som att alla barren kommer torka och ramla av och så göra jorden sur?
Men.. verkar vara vedertagen metod.
Har letat med ljus och lykta efter sån vinterväv som Kajsa har, men hittar icket. Börjar ge upp hoppet. Tänker mig att det hade vart bra till mina stamrosor i alla fall.
Jag har satt tagetes mellan rosorna i år (rosorna är ju rätt små än så länge). Tagetesen har fyllt upp jättemycket, nästan för mycket. Har tänkt mylla ner det som jordförbättring sedan. Tagetes håller visst borta nematoder som kan vara skadliga för plantor av rossläktet. Så jag har tagetes bland rosenhallonen och hallonen också. Köpte en ljusgul sort som ser nästan ut som prästkrage, ganska smala blad.
Sen har jag köpt små marktäckare, silverarv, saxifraga, nån sorts miniflox tror jag och pyttesmå (10cm) vita aklejor och nått som får mini-nejlik-lika blommor i små kuddar. Och så har jag satt en del vårlökar... tulpaner å sånt. Våren är ju så seeeeeeeen här, så tänkte har man något att glädja sig åt i alla fall.
Redigerat av Ezereht: 02-10-2008, 07:58
Temptations come, as a general rule, when they are sought.
-Margaret Oliphant
--------------------
zon 5