Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jag har blivit med torp!, Vad göra med körsbärsträd/ormbunkar
          godivaex
          Inlägg 04-10-2008, 14:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem nr: 1 105

Hej,

Vi har blivit med torp! Ett sånt där riktigt gammalt ett med päron-, körsbär-, äppelträd, pion, syrenberså, kvickrot och kirskål! Säkert ligger det och lurar en massa roliga grejjer i jorden.... rolleyes.gif

Nu till min fråga. Det står en samling gamla taniga, mossiga körsbärsträd på tomten. Under träden så växer det ormbunkar/bräkenväxter och min fundering gäller om jag ska ta bort de meterhöga ormunkarna för att körsbärsträden ska få "mer ork"? Tanken var hugga ner ormbunkarna, lägg markduk och täcka med jord så att det sen kan bildas gräsmatta där istället.

Jag tänkte även gallra ut några av körsbärsträden som mår sämst. Tror inte att de ger så mycket frukt. Tror ni att körsbärsträden tar sig om man tar bort ormbunkarna? Det är väl ingen ide att försöka beskära körsbärsträden va? De brukar väl vara känsliga mot sådant....?

Tack för svar!
          Godi

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Fågelvägen
          Inlägg 05-10-2008, 10:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Grattis till torpet! biggrin.gif Om det finns många körsbärsträd runt torpet kanske det blir mer körsbär än du hinner använda. Så då gör det väl inte så mycket om en del av träden fungerar mer som dekoration?
          Har du en torpidyll med mossiga fruktträd och meterhöga ormbunkar tycker jag det låter som om du försökte byta ut idyllen mot en standardträdgård. Gräsmatta har ju alla! Dessutom kan påfyllnad av jord, som du tänkt dig, skada körsbärsträdens rotsystem.

Ett vanligt (kanske tråkigt) råd till nya trädgårdsägare är: Vänta en vår och en sommar med åtgärder! Som du själv skrev kan det finnas en massa roliga grejer i jorden.
          Att bara vänta på vad som dyker upp ur jorden nästa vår är väl inte så roligt. Kanske du hittat en övergiven köksträdgård där du kan använda din energi på att gräva och rensa ut kvickrot och kirskål.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          godivaex
          Inlägg 05-10-2008, 11:22
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem nr: 1 105

CITAT (Fågelvägen @ 05-10-2008, 11:46) *
          Grattis till torpet! biggrin.gif Om det finns många körsbärsträd runt torpet kanske det blir mer körsbär än du hinner använda. Så då gör det väl inte så mycket om en del av träden fungerar mer som dekoration?
          Har du en torpidyll med mossiga fruktträd och meterhöga ormbunkar tycker jag det låter som om du försökte byta ut idyllen mot en standardträdgård. Gräsmatta har ju alla! Dessutom kan påfyllnad av jord, som du tänkt dig, skada körsbärsträdens rotsystem.

Jo, nog tänker jag hålla mig lite. Men ang. ormbunkarna så täcker de typ 100m2 och det tycker jag är väl mycket. Jag tänker inte ta bort alla....

Här kommer lite bilder. Har tyvärr inga på fruktträden (förutom päronträdet!) Ska jag göra något med päronträdet? I nuläget tänkte jag att det får vara för det är så gammalt och kanske stör man det om man börjar grejja? I alla fall så får jag vänta till nästa år.

DSC04700.JPG

DSC04692.JPG

DSC04691.JPG

DSC04686.JPG

DSC04671.JPG

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 17:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon