Jag gjorde som "Eva 33C"....växte ur min "hot pot". Sonderade marknaden och fastnade för Stiga Kitchen - förvisso en relativt dyr kompost men med lite kontakter fick jag en relativt billigt. Hushållsavfallet komposterar jag i Stigan och trädgårdsavfallet i HotPoten. Stigan matar man underifrån och tömmer ur uppifrån vilket är kanonbra och blir totalt luktfri. Min erfarenhet är dock att den snabbt blir torr och måste vattnas då och då under sommaren. HotPoten matar man uppifrån och den är betydligt knöligare att vända runt kompostmaterialet i. Jag tycker väggarna lätt går i sär och allt rasar ihop.. därför får den vila hela senhösten och vintern - fyller inte på då alls förrän i april då förra årets material blivit till jord och reda att tömmas. Stigans komposterade material kan man ta av nästa hela året då den är lätt-tillgänglig ovanifrån. Mitt i värsta vintern med minusgrader får den vara i fred för tömning. Stigan är isolerad med ordentliga frigolitblock som monteras när kylan är på väg. HotPoten är oisolerad och fryser till en klump och väntar på tining till våren. Rekommenderar varmt två komposter.
--------------------
Bor i zon: Stockholms inre kustområde "Ännu har det inte kommit en vår då knoppar glömt att brista"
|