CITAT (Anic @ 05-10-2008, 21:32)

Amalgamfyllningar är sällan till problem när det sitter i munnen, finns självklart undantag med slemmhinneförändringar och liknande.
Faligast med en amalggamfyllning är när man gör den och när man tar bort den, ja man kan bli sjuk när man tar bort den. När man slipar bort den frigörs metallerna och även om man suger sväljer patienten en del endå.
En amalgamfyllning är mkt mer slitstark än composit (plast) och har betydligt längre livstid, det är vanligare att den spricker när/om den går sönder, medan compositfyllnningar slits sönder och har mycket kortare livstid.
Du ska inte ha både guld och amalgan i munnen, som MimmiH säger.
Tänka på att tandvård priserna har ändrats från i år och man kan inte jämnföra med hur det var innan, reglerna för ersättning från försäkringskassan är andra nu.
Anic så sjuk en av mina vänner är, bara av amalgamet, så låter det som ett hån när du skriver så.
Tänk dig själv när man i 40 års aldern blir av med alla tänder.
När dom får ta bort benbitar minst en gång om året för att det rent av ruttnar efter all amalgam hon hade osv
Jag själv har inga problem med det men jag har sett andra som har det. Så säg inte att det är sällan problem med amalgam. Det är ofta problem men man vill inte se det
Elisabeth