Hejsan Kajsa!
Vilken stor och fin "bläckfisk" du har!!! Du har nog rätt i att den behöver sättas om, det ser lite trångt ut för den.
Jag tycker att du kan ta upp den ur krukan och skaka loss all bark så att du ser hur rötterna går. Skär isär så att du får ungefär lika mycket rötter på alla stammar/bulber, med en ren och vass kniv och plantera om i orkidékompost i nya krukor. Tag samtidigt bort gamla döda rötter.
Hade det varit min växt så hade jag inte väntat till våren, även om det står i de flesta böcker att man ska göra det då när rötterna är på tillväxt, jag hade gjort det nu, så tillvida det inte är knoppar på den, eller knoppar på gång. Tycker att orkidéerna är rätt så tåliga och accepterar det mesta oavsett årstid. Det kan hända att den stannar av ett tag i växten.
Nu har jag förvisso ingen "bläckfisk" så om någon annan med egen erfarenhet av denna tycker något annat så lyssna isåfall på den personen...
Ett annat alternativ som jag gjorde själv i somras, är att sätta den i en riktigt stor kruka och låta bli att dela den över huvud taget. Bara rensa upp den. Jag köpte en stor salladsskål (ca 6L) i plast som jag borrade ett 30-tal hål i med en 9mm borr, sedan planterade jag i den.
Mvh/Sussie.
P.s Kanel har jag aldrig hört något om. Det kanske någon annan har.
Redigerat av Sussie F-Flower: 06-10-2008, 15:26
|