Ja substratet är viktig men orkidéer är även känsliga för att torka upp för långsamt. Jag utgår från egen erfarenhet och kommer inte att att ta större kruka än den storlek man brukar få då man köper vuxna plantor. Jag har hål i sidorna på de flesta av mina orkidékrukor, även på riktigt små krukor. De (flesta) är epfyter och har mycket luftcirkulation kring rötterna i det fria.
Nej jag vet mycket väl att bulber och rötter inte är samma sak. Rötterna är ju helt vita, spetsarna är gröna, det är där rottillväxten sker. skulle den vita delen sprayas med vatten så blir den grön. Än så länge är bulberna fina ja, men kommer inte de nya rötterna ner i substratet så kommer de att skrumpna så småningom, tro mig! Bulberna skrumpnar även t.ex. då plantan fått för lite vatten och vid rotröta. bulberna ska absolut inte vara under substratet, det är ju rötterna som tar upp vattnet och inte bulberna.
Man kan inte säga att orkidéer generellt är tåligare mot torr luft en andra. Bara för att nämna några så är alla vandor väldigt känsliga för torrluft och även alla de arter som endast kan odlas i skåp. Visst klarar dom sig säkert, men blommar dom och mår bra?
Jag har ofta planterat om blommande orkidéer och de har aldrig störst av det.
TS får givetvis besluta hur hon själv gör. Jag gav tips hur jag skulle ha gjort.
Alla sätt är bra utom dom dåliga!