Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Erfarenhet av cocosmjölk?, funkar det på sticklingar
          Piccante
          Inlägg 18-09-2008, 19:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Jag bläddrade i min växtfysiologibok och läste att tillväxthormonet cytokinin isolerades ur cocosmjölk av en nyfiken kemist. Enligt boken gjorde han odlingsförsök och fick plantor att växa snabbare.

Kan man använda cocosmjölk som sticklinghjälp? har någon testat det någon gång och sett om de växer bättre?

Jag köpte en burk för skojs skull och tänkte testa.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          krillekrib
          Inlägg 07-10-2008, 16:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 19 291

Hej jag har läst mycket om denna metod och kommit fram till några slutsatser, av vad andra har skrivit.

1. Det skall vara kokos vatten alltså det vatten som finns i kokosnöten. Kokos mjölk gör man på det vita kötet i nöten.

2. Det skall tydligen vara olämpligt att rota med just pga de höga halterna cytokinin, men blandar man ut det med något som innehåller auxin så ska det funka ypperligt. Det är tydligen någon symbios där som var viktig.
          Men å andra sidan har jag sätt folk som gjort tester där de tagit två sticklingar o satt den ena i vanligt vatten o den andra i kokosvatten med solklar skillnad till kokosvattnets fördel Vet inte hur vetenskapligt dessa är, men testa du och gör samma sak.

3 Bladmatning av sticklingen ska funka ypperligt med ypperligt resultat.

Man ska tydigen kunna köpa cytokinin i koncentrerad form som man penslar på de tillväxtpunkter man vill maximera men jag vet inte vart.

Annat som innehåller cytokinin är en del alg och tångextrakt.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 09:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon