CITAT (Aqvakul @ 08-10-2008, 07:43)

Det är så j***a trist att en liten grupp totalt omdömeslösa och olämpliga hundägare kan få ställa till så mycket skada. Utöver skadade hundar så skapar det oro och rädsla hos många som knappt vågar gå ut med sitt djur.
stämmer bra det - jag går omvägar, kollar alltid runt när jag går över gården så inte tokspelsamstaffen kommer kutande.
har alltid hökblick framåt, bakåt och åt sidorna i stort sett var jag än är så att INGEN annan hund ska kunna kasta sig över mina hundar.
en rottis kastade sig över nacken på min andra hund för några veckor sedan, den hundens matte höll i men orkade inte riktigt med så hon flög efter hunden tvärsöver gångvägen.
nu blev det ingen skada sån tur var.
en hund som ger sig fan på att han oprovocerat ska klippa en annan hund har gjort sitt, svårare än så är det inte.
det är trist för det är till 99% inte hundens fel från början.
eller som anders hallgren säger "jag har inte träffat så många mentalt störda hundar, däremot ägare" ...
ett förbud för vissa raser skulle jag välkomna och munkorg och koppeltvång utan undantag på allt annat över 20 kg.
tyvärr tror jag inte på hundkörkort rent praktiskt.
däremot undervisning i skolor och på kommunal nivå (alltså jag tänker som simhallar, idrottshallar, fotbollsplaner så kanske hundens hus med alla roliga aktiviteter skulle kunna vara något, många ungdomar har ju från början ett genuint hundintresse men inga föräldrar som brinner och då kan det bli pannkaka den dagen det införskaffas en hund.
hundar är och kan bli ett ganska stort problem och då pratar jag inte hundbajs..
ps: tack pejjan