CITAT (Fågelvägen @ 07-10-2008, 23:18)

Hm, de stora proffsiga rhododendronodlingarna finns ju ofta i tallskogar, så de trivs tydligen ihop. Jag har ofta strött halvförmultnad barrjord (tall & gran) från skogen under våra surjordsväxter. De har sett nöjda ut hittills. Är granbarr skadliga för rhododendron???
Hasselfors 250 l rhododendrontorv har jag inte sett någonstans. Var säljs den?
Hej Fågelvägen!
Jag använder också Hasselfors stora balar med grov torv - köper dem på plantskolor. Det som kallas för stallströ är väldigt finfördelad och ljus torv som man nästan kan kalla för restprodukt vid torvbrytning. Den kommer från det översta lagret i torvmossen. Ju mörkare och grövre torv desto bättre och förstås - dyrare.
Jag antar att skillnaden är förmultningsgraden - ju djupare ner man tar torven, desto mindre förmultnad är den.
Granbarr är - inte - skadliga för rhododendron eller andra surjordsväxter. De blir bara lite kletiga och kan klumpa ihop sig, inte som tallbarren alltså.
Niels Skjöldberg rekommenderar genomgående granbarr i sin bok "Rhododendron" om nu det beror på att Danmark har dåligt med tallar eller inte låter jag vara osagt men skadligt är det i varje fall inte.