|
Oranie ger frukt under andra halvan av september, i alla fall i zon II, vet ej hur det är i zon IV.
Skulle bedöma som gränsfall mellan sommar- och höstäpple.
Ett annat gröngult sommaräpple är Transparente Blache, men då blir trädet större. Tror också att Oranie kan förvaras något längre än rena sommaräpplen.
Ett annat alternativ kan vara att du skaffa dig ett "Ympträd", där du helt enkelt ympar de sorter du vill ha. Trädet blir inte lika vackert (sorter utvecklas olika) och troligen lever inte lika länge heller, men du kan ha flera sorter som kanske ger frukt under en längre tidsperiod.
Ett sådant ympträd har jag, Säfstaholm planterad 2000. Tyckte att Säfstaholmäpplen smakade absolut ingenting (zon II, Säfstaholm lär vara ett äpple för de kalla zonerna) så jag började ympa i det: 2006: Oranie & Transparente Blanche. Blev inspirerad när jag fick en korg med Oranie från grannen 2007: Peasgood Nonsuch 2008: Kim, Galloway, Oberländer (=vinteräpplen)
Har inte bestämt hur många sorter till det blir, men är sugen på bl.a James Grive och några andra spännade sorter, t.ex något päronäpple. Skall försöka undvika handelssorter och flera kräftkänsliga sorter.
Har dessutom ett Amorosaträd vars frukter skall räcka mellan mitten av oktober och 2 månader framåt.
Ympa är kul och inte så svårt, i alla fall så länge man håller sig till äpplen !!!
|