CITAT (Zidane @ 09-10-2008, 10:25)

Ja, jag bor i Hisings Backa ( GBG ) och vi har de senaste åren haft mycket regn och ett antal plusgrader under den egentliga vintervilan.
Jag lät plantera både en liten Chusanpalm och ett litet fikonträd i vår lilla trädgård
förra hösten och de såg ut att trivas under den ljumma vinterleken.
Jag förstår att vissa bär- och fruktträd kanske inte trivs i "monsunförhållanden" men jag tänker framförallt på de växter som florerar i vår lilla trädgård, de är ofta något känsliga för stark kyla.
Det finns t.ex. Chusanp. , Bornholmsfikonträd , Japansk lönn, någon-fin-liten-japansk-buske , någon bambu, ett litet olivträd, blåregn och ett komplement med en vildrosbuske , schersminer och annat tutti-frutti.
det var en salig blandning av olika trädgårdstyper ! , blir vintern lika mild som förra året kommer alla dina växter klara sig . palmen är ju ibland känslig mot fukt då den ruttnar lätt i plamhjärtat . och fikon finns där ju många i skåne/väst-öst kusten som klarar sig bra . Oliven bör du skydda om det går under -10c -12c .
det bästa får känsliga växter hade ju varit torrvinter,stabilvinter,snörikvinter,mildvinter,lång och varm sommar/höst .