Tack sååå jättemycket för alla idéer och uppslag! Jag har suttit många timmar på stenarna och filsoferat - vad kan göras av detta problematiska ställe? Det är söderläge och så björkarna med sina rötter och stora kronor vilket gör det extremt torrt.
Klart jag gillar rhododendron - har faktiskt funderat över en surjordsbädd till men jag vet ju att även om man bygger upp med block så letar sig rötterna från träden in där i alla fall. Plast är väl det enda som hjälper men är inte så förtjust i det.
En krypande kaprifol någonstans - smart idé och krypen som täcker stenkanten vore inte dumt. Och ljung - varför har jag inte tänkt på det? Vet att det finns massor av vackra ljungväxter för både höst och vår och vad jag vet så kräver de minimalt med näring och klarar torka mycket bra.
Ja, naturen här är vacker, kanske ändå vackrare på andra sidan trädgården där barrträden och ormbunkarna dominerar. Köper ändå ormbunkar och planterar - är väldigt förtjust i växterna - "ormbunken rister sina ringlade blad" - då är det skönt att vara betraktare!
Hela trädgården är uppbyggd i samspel med naturen som fått bestämma det mesta. Fullt med stora mosstäckta stenar och många nivåskillnader som gör det hela levande. Det svåra är också terrängen, jag gräver i skogsmiljö och allt skräp tas bort och ersätts med ny jord och växter, inget gräs och alla gångar är stenlagda, mestadels med kullersten. Är ju lite stentokig...
Ni får gärna komma med fler uppslag - skall se om jag har bilder som illustrerar hur det ser ut åt andra hållet.
|