CITAT (Gillan @ 09-10-2008, 15:28)

Jag är väl en av dem som du tror ha "idiotförklarat" dig flaxss, men det är inte med sanningen överensstämmande. Vad jag och många med mig vill ha sagt, är att; även om änglarna överlever några minusgrader ( för det gör de ), så får du inte den blomning du är ute efter. Visst, de kanske blommar, men inte när
du vill att de ska blomma. De blommar ev väldigt sent på hösten.
Behandlar man änglarna med varsamhet så kan man ha blommande änglar från juni fram till första frosten. Vem vill ha änglar som inte blommar förrän sent i augusti eller september...............inte jag i alla fall. Sen är jag fullt medveten om att det är skillnad på att ha dem i Skåne eller i Värmland, men inte ens i Holland, där det
mycket sällan blir frost, låter de dem stå ute över vintern
Nåja, var och en gör som den önskar och den som aldrig provar misslyckas heller aldrig

läser du så skrev jag detta ''jag skriver inte att man ska ha dom ute .. det är inte meningen man ska det .'' citat från mig själv . plus vilket många missar är att varje gång ämnet har kommit upp så skriver jag alltid detta '' dom klarar frost och fryser ner men dom är inte härdiga i Sverige och blir snyggare i krukor'' . nej jag syftade inte på dig när jag skrev det
jag skulle aldrig ha mina andra ute ( exempel min brokbladiga ) . men denna har klarat en vinter och ännu en till och jag ville bevisa det när alla sa att det inte gick , fast det går . resultat kan ju bli annat än vad man tänkt sig men det har funkat .
sedan håller jag inte med dig om att inte blomningen skulle bli bra !! blomningen styrs av sommaren,näring,vatten hur fin den blir . min mormor klippte ner sina änglar och jag har aldrig sett så mycket blomprakt . så även om dom skulle frysa ner så med bra sommar och med mycket näring kan man få en vacker blomning .
huruvida dom hinner är en annan fråga det däremot håller jag med dig att det är bättre att ha dom i kruka för där är det större chans att dom hinner blomma .
men jag tycker det är dålig stil av ''folk'' att ''idiotförklarar'' en när man sett det med ena ögon att det funkar . att resultat blir nåt annat kan kvitta det gäller mina och det har funkat .
jag rekommenderar folk att inte plantera dom ute utan att sköta dom som normalt , vilket jag brukar skriva
plus blir det lite miss visande angående blom resultatet och tillväxt , då jag inte varit hemma så har änglen inte fått vatten och ingen näring !!! så även i kruka hade den sitt förjävlig ut . alltså att min ser ful ut kan beror att den inte fått skötsel och inte vinterns fel . ni får fritt fram diskutera och spekulera om detta
Redigerat av flaxss: 09-10-2008, 15:51