Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Snigelsäkra blommor, Hur överleva snigelinvasionen?
          anna.
          Inlägg 20-04-2004, 01:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 241
          Medlem nr: 3 321

Förra året planterade jag diverse växter i min lilla trädgård, bland annat tagetes, dahlior och lavendel. Efter sniglarnas framfart (mördarsniglarna, de stora bruna alltså) var det enda som återstod av de två förstnämnda några spröt och bladrester, lavendeln hade de dock lämnat ifred. Jag undrar nu om ni har några tips på låga, ettåriga blommor som INTE blir uppätna av sniglar, blommor som blommar ungefär som tagetes (inte nödvändigtvis samma storlek, tidpunkt osv men på ett ungefär). Finns det något särskilt man ska tänka på? Jag har sett att det finns snigelgift i blomsteraffären (som man lägger runt utsatta blommor) men jag vill helst inte lägga ut sådant. Katten kastar runt och har ihjäl några när hon får tag på dem men det hjälper ju inte... rolleyes.gif

--------------------
          www.uglyelephant.se

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          magiana
          Inlägg 20-04-2004, 16:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 232
          Medlem nr: 2 970

CITAT
          (mördarsniglarna, de stora bruna alltså)

De bruna sniglarna är skogssniglar. Mördarsnigeln är fläckig/ prickig.

Jag läste nyligen att man kan gräva ett litet dike runt det man vill ha ifred och lägga ditt hägrännor, plast eller liknande som man fyller med vatten. Sniglar gillar tydligen inte att simma men själv kliver man ju lätt över.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 22:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon