CITAT (*Stintan* @ 10-10-2008, 10:42)

Jodå jag vet också det där om lösa hundar men det går ändå inte att släppa ihop vilka hundar som helst ju, det var bara det jag menade.
Det verkar också finnas massor av hundar som gör utfall, man kan ju undra hur det kommer sig, och då vågar kanske inte ägarna släppa lös dom. Själv har jag aldrig haft en sån hund och då är jag ändå inne på min 7:e . Det enda någon av dom attackerat är en höna vilket fick till följd att en del färgranna fjädrar rök till glädje för dess ägare som var en inbiten fiskare och knöt sina flugor själv

. Undrar vad det beror på att det finns så många utfallsbenägna hundar. Man kan dagligen läsa om folk som har detta problem på diverse hundforum.
När det gäller Napoleon så berodde det på tre saker -
1) uppfödaren avlade på en tik med mentala problem, hon var snygg men fullständigt galen.
2) Napoleons var ett resultat av s.k "maskulinisering". Ju större och biffigare hane, desto bättre resultat på utställningarna. Detta var rätt populärt under en period tills man började inse konsekvenserna. En maskulin och dominant Grand Danois är inte smidig att ha att göra med. Tack och lov så har man börjat återgå till att främja mildare hanar.
3) Napoleon hade p.g.a sina problem valsat runt bland en mängd hågade ägare, som inte orkade hela vägen. Detta är helt förkastligt när det gäller hundar och som jag skrivit förut, - värsta exemplet var en 8 månaders tik som hade mig som femte ägare, hon var också helt förstörd av detta. Hundar behöver en flock, en ägare och de behöver trygghet och stabilitet. Att byta ägare är detsamma som att uteslutas ur sin flock och ratas av sin ledare och det är det absolut värsta som kan hända ett hunddjur. Om det dessutom händer gång på gång slutar tillsist hunden att bry sig och blir en ensamströvare, med eller utan matte/husse. De hundarna krävs det mycket speciella människor för att komma inpå livet igen, tyvärr är jag inte en sådan människa men när jag får en sådan hund och jag inte klarar av den så låter jag hellre avliva den än att skicka den vidare återigen.