Jag har skrivit det tidigare men skriver det igen: Finns det någon här som kan visa ett enda belägg för att giftiga ämnen i färg som man har målat insidan på en odlingslåda med kan vandra över till växter som odlas i odlingslådan? Det har skrivits mängder med inlägg i olika trådar där man varnar för att måla insidan på pallkragar/odlingslådor eftersom det skulle finnas förgiftningsrisker. Men plast kan man klä med. Är det ingen som är rädd för att ämnen i plast kan frigöras och vandra över till växterna? Jag påstår, tills någon annan visar motsatsen, att det är ofarligt att måla insidan på pallkragar med de färger som idag finns i handeln. Jag påstår också, tills någon visar motsatsen, att det är ofarligt att använda impregnerat virke i pallkragar. I vinter kommer jag att tillverka egna ordlingslådor, eftersom jag har svårt att hitta pallkragar. Jag kommer att använda impregnerat virke. Jag är inte orolig för att äta det som jag ska odla i pallkragarna. lika lite som jag är orolig för att äta den potatis som jag idag har skördat i en pallkrage som har insidan målad med oljefärg.
|