CITAT (Anders Roslagen @ 10-10-2008, 21:57)

Nä, inte om det är en mild viner. Om det är snö utrålas solvärmen. Om det är snö blir våren sen. Det är stor skillnad på solvämen i mars om det är ett snötäckt landskap eller om det är barmark.
jag har förlorat fler växter denna vinter och fler har blivit skadade denna vinter(-10c) än vintar som varit kallare och snörikare( -18c -15c ) .
plus även om det ligger snö i mars så är det ingen tillväxt på buskar,träd som fikon som inte får blad förens i maj-juni . så det kan lika gärna bli snösmältning i mars än ingen snö alls under vintern . snön tycker jag inte försenar våren nämnvärt . våren i skåne kommer normal sett i feb-mars och kalla år i början av april . det är klart skillnad vart man bor men då det oftast är frost även under våren så har det inte blivit någon stor tillväxt . blir det för tidig vår och ingen snö så skadas växterna av sen frost .
är det milt så svänger det mer vilket skadar växter främst buskar,träd om där inte finns snö . plus måste man skydda mot regn . snön skyddar mot att det växlar .
snön gör att det blir mildare tjäle vilket är bra .
jag är för mild vinter och mycket snö då jag vet hur stor inverkan snö har på växterna och att det skyddar bra .
snö skyddar flera grader .