om man ser till växternas överlevnad under vintern ( exotiska,mindre härdiga växter ) så är mycket snö och en mild,kort och stabil vinter det bästa .
är det barmark och regnar hela tiden och frysa om vartannat och blir -10c -15c -20c då känner växterna verkligen av all temperatur dom utsätts för plus att det växlar . och regnet är inget växterna vill ha så det är högre risk att en del växter ruttnar . tänk dom som har lerjord !! det blir ju som en bassäng
har dom ett skyddande snö täcke så gör det att dom får en jämn,mild,torr vinter .
CITAT (Zidane @ 11-10-2008, 15:14)

Det var intressant att läsa om hur alla tolkar och upplever vintrar, ja ja , milda eller barska till karaktären så hoppas jag iaf att alla får en trevlig vinter!
Mikroklimatet skiljer sig verkligen åt inom zonerna, när det gäller höst och vintrar och temperaturskillnader inom zoner så har jag nyligen noterat intressanta fakta:
Jag bor i Hisings Backa ( en stadsdel på ön Hisingen ) och några dagar i veckan spenderar jag tid i Sävedalen , en annan stadsdel som är belägen i GBG men i en liten dal och med mindre bebyggelse och annat krims-krams.
I dag skiljde det ca 2 grader ( 14-15 grader hos mig och ca 12 i Sävedalen ) vid 15.00.
Jag bor också i en dal ( Backadalen med Göta Älv på ca 1 kilometers avstånd ) men jag misstänker att havets närhet samt "Urban Heat"-faktorn är det som gör att det blir en såpass skillnad i samma kommun.
Min iaktagelse är inte på något sätt vetenskaplig men bör dock inte helt förkastas.
mircoklimatet kan skilja mycket inom samma trädgård . och man kan ju även förbättra det .