Jag brukar alltid sätta vitlök i mitten av i september ungefär (enligt anvisningar jag fått i trädgårdstidningar, i vitlöksförpackningarna - köpta på trädgårdsbutik - eller på annat sätt.) Bor i zon 5. Vitlöksblasten brukar komma upp som nästan det första livstecken man får från växtligheten över huvud taget på vårkanten.
Häromdan höll jag på att tappa hakan! I mitt lilla vitlöksland sticker upp en mängd spirande vitlöksblad, cirka ett par decimeter höga... All annan växtlighet har lagt av för länge sen, vissna och eländiga hänger dom i rabatterna.
Den här sommaren har inte varit den bästa där jag bor - kallt (så när som på ett par spridda veckor) annars regn och alldeles för lite sol. Mycket man planterat har aldrig ens orkat blomma. Bara de allra sista dagarna har det varit soligt och för årstiden ganska varmt. För någon vecka sen var det ner till minus 6 grader ett par nätter.
Ingenting stämmer. Vad har hänt med vitlöken??? Min fråga är: hur ska jag göra med dessa vitlökar som kommer upp alldeles fel årstid??? Ska jag inte göra något alls, utan låta saken ha sin gång och dom får vissna och eventuellt komma igen (om dom nu kan göra det?) nästa år?
Siv