Som du ser så tycks det finnas lika många metoder som odlare
Problemet med mossan som hittas innerst i krukan (ibland, ibland kan det vara skumgummi eller annat dyblött oidentifierbart material...) är att den blir alldeles för våt så om där fanns någon sådan så skulle jag rekommendera att ta bort den. Odlar man i vitmossa ska man hålla den fuktig och inte blöt som den blir i mitten av krukan. Jag har en stor del av mina phalaenopsis hybrider i glasvasar och efter 1/2 år har inga alger synts till. Tror inte näringen räcker till för dem där (har leca kulor i vasarna men med organiskt material så kan jag tänka mig att det kan bildas alger om det även hålls vått länge). Har man Glaskrukor med hål i så sköljer ur dem en gång i månaden (det ska man även göra med vanliga plast krukor) så att man får bortsköljt salter som ansamlas i krukan. Har man glaskrukor så gäller det dock att vara försiktig så att solen inte bränner sönder rötterna.
Jag har inte ytterkrukor till mina phallar, men vill man ha det så kan man ha leca kulor i bottnet av krukan så den kommer upp lite och får ljus på rötterna samt att luftfuktigheten höjs runt plantan.
Håller med MariaS om att inte klippa av gröna stänglar men håller inte med om att phallar har bulber...
Tipset att vattna en gång/vecka är bara för att underlätta för nybörjare. Ett bättre tips är att känna på krukan ofta, man lär sig då hur lätt krukan är då det behöv vattnas. Orkidéer i mindre krukor får vatten oftare än de som står i större krukor. Trots att det inte syns kondens i yttre kanterna av krukan är det vått inne i mitten.
Visst endel orkidéer vill ha svalare för att blomma men inte phalaenopsis. Jag skulle aldrig i världen börja usätta phalaenopsis för kallare temperaturer. Visst börjar plantan blomma men inte för att en mår bra utan det är för att den desperat försöker föröka sig innan den dör (vilket den ju såklart inte gör sedan då man slutar pina den). Näring ska den ha året om, och svag dos. Jag brukar ge halva av det som står på flaskan. Vid varje vattning sommartid och varannan vintertid. Detta eftersom phallarna inte har någon viloperiod vintertid (visst vilar de men då får man kolla in tillväxten och inte kalendern).