Jag tycker att det egentligen borde finnas en sån här tråd "orkidéer (brudorkidéer( for dummies", klistrad här i forat. Just med tanke på skötseln och förekomsten i hemmen. Jag ska ärligt erkänna att jag aldrig förstått tjusningen med brudorkidéerna. Jag fick en phallis i våras som blommade mycket stiligt i ljusgrönt med 16 blommor på två stänglar och fick då stå och pryda köksbordet, men som krukväxt är de ju snart ointressanta, speciellt tanke på den knepiga skötseln. Just med anledningen att de kräver en speciell typ av kompost och då eventuellt en speciell typ av kruka också gör det ju att man inte gärna planterar om dem heller. Näe min får stå där, ibland, doppar jag den enligt konstens regler, men nu har jag ställt undan den och ibland springer jag förbi med vattenkannan och då får den en lätt skvätt rakt ner i barken. Klarar den det så gör den, annars så kan jag skaffa något mer intressant och ställa i dess ställe.
Intressant aspekt är ju att de tar upp näringen via luftrötterna i naturligt tillstånd. Vet du om det är näring i vattenfas (mikrodroppar "aerosol") eller om de är kvävebindande?
--------------------
Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
|